Sikertelen levélküldésnél majdnem minden esetben kap egy válaszlevelet a feladó.
A visszapattanó e-mailnél a sikertelenség oka a “The mail system” utáni sorban található.
A leggyakoribb hibák, és magyarázatuk.
“Connection timed out”, “lost connection”: A címzett szervere timeoutol. Ha újraküldi a levelelet, valószínűleg elmennek.
“This message was blocked because its content”: Levél a tartalma alapján lett blokkolva. A levelet át kell fogalmazni, túl sok olyan elem fordul elő benne ami SPAM üzenetekre jelemzőek. Esetleg a csatolmánnyal lehet gond.
“Quota exceeded”: Megtelt postafiók.
“Recipient address does not exist”: Nincs ilyen címzett.
“Host not found”: Nincs ilyen domain név.
“Poor Reputation”, “SenderBase Reputation”: A címzett olyan spam listát használ, ahonnan nem lehet kérni az eltávolítást.
Szerverek fobb üzenetei
Hiba üzenet | SMTP/ESMTP leírásuk |
211 | Rendszer status, vagy rendszer szintü help válasz üzenet |
214 | Segítség üzenet (Információ hogyan is kell fogadni a leveleket, csak élõ ember számára értelmezhetõüzenet) |
220 | Szolgáltatás élõ, további parancsok megadása lehetséges |
221 | Szolgáltatás lekapcsolta a kommunikációt |
250 | Parancs elfogadva, sikeresen elvégezve |
251 | Ügyfél nem lokális továbbításra kerül |
354 | Kezdje meg az e-mail beírását, “.”-al végezhet. |
421 | Szolgáltatás nem elérhetõ |
450 | A kért feladata nem végezhetõ el, a fiók nem elérhetõ |
451 | A kért feladat nem végezhetõ el, valamilyen probléma áll fent |
452 | A kért feladat nem végezhetõ el, megtelt a háttértároló. |
500 | A parancs nem felismerhetõ, valószínuleg elgépelés történt (pl: túl hosszú parancs lett megadva) |
501 | Elgépelés, a paraméterekben, vagy az argomentumokban |
502 | Parancs nem alkalmazható |
503 | Parancsok sorrendje nem megfelelo |
504 | Parancs ezen paramétere nem alkalmazható |
550 | A kért feladat nem végezhetõ el, a fiók nem elérheto (pl: nem létezõ fiók, hozzáférés megtagadva) |
551 | Ügyfél nem lokális; próbálja: |
552 | A kért feladat elvégzése közben hiba lépett fel(Megtelt a háttértároló) |
553 | A kért feladat nem végezhetõ el, fióknév nem megfelelõ |
554 | Továbbítási hiba… |
SMTP szerverek üzenetei további 3 csoportba sorolhatóak.
2.XXX.XXX Sikeres parancs:
A szerver a parancsot elfogadta, esetleg az „al” pontok változtatásokra hívhatják fel a figyelmet ahhoz, hogy sikeres legyen a küldés.
4.XXX.XXX Pillanatnyi hiba:
Valamilyen olyan pillanatnyi szerver hiba, vagy DNS probléma okozza a hibát mely kicsit késõbb próbálva valószínûleg nem fog fent állni, esetleg domain szintû elgépelés történt…
5.XXX.XXX „Makacs” hiba:
Ezek olyan hibák melyek az e-mail újraküldésével sem oldhatóak meg.
Nagyvalószínûséggel változtatni kell valamit vagy az e-mailen, vagy a cél szerveren.
Egyes Osztályok külön-külön való tárgyalása:
X.1.XXX:
Feladó vagy címzett e-mail címével van valami probléma.
Általában valamely e-mail cím elgépelésérõl van szó, mely kijavítása után az e-mail elküldõdik.
X.2.XXX:
Ezen DSN (Delivery Status Notification) a címzett e-mail fiókjával kapcsolatos, javítani a szerver oldalon lehet a hibát, általában.
X.3.XXX:
Hiba a fogadó szerver oldalán, javítani a szerver üzemeltetõje tudja a hibát.
Természetesen ez jelentheti akár azt is, hogy létre kell hozni az adott e-mail címet… de pl. ilyenkor társul hozzá egy X.1.X es hibaüzenet is…
X.4.XXX:
Hálózati vagy routing problémák, esetleg könyvtár szolgáltatás problémák…
X.5.XXX:
Üzent továbbítási protokoll hiba, mely lehet valamely szerver konfiguráció okából, de akár csatlakozási okokból is.
X.6.XXX:
Az üzenet tartalmaz hibát, hibás csatolmányt.
Javítható ügyfél oldalon és szerver oldalon is, ugyanis ügyfél oldalon is korlátozható a küldendõ file típusa pl.
X.7.XXX:
Biztonsági szabályok megszegése esetén visszakapott hibakód…
További bontás al-osztályokra:
X.0.0: Ez az egyetlen hiba üzenet melybõl csak az deríthetõ ki, hogy melyik osztályba tartozik a hiba…
a) E-mail címmel kapcsolatos hiba üzenetek:
X.1.0: A cím ami az üzenetben meg lett adva okozza a hiba üzenetet
X.1.1: A címzett fiókja, e-mail címe nem létezik a megadott szerveztnél (@ elõtti rész nem megfelelõ)
Csak „Makacs” hibák esetén jelentkezik.
X.1.2: A megadott „szolgáltató” nem létezik (@-utáni rész nem megfelelõ)
X.1.3: A megadott e-mail címben valahol hiba van…
X.1.4: A megadott e-mail cím több fiókhoz is hozzátartozik a szerveren.
X.1.5: A címzett fiókja élõ (Kézbesítési riportok esetén hasznos)
X.1.6: A címzett fiókja valaha létezett, de már nem elérhetõ a szerveren
X.1.7: A címzett címe nem megfelelõ, az e-mail cím bármely részében lehet hiba.
X.1.8: Az e-mail cím domain része nem megfelelo (@-utáni rész) (Nincs reverse mondjuk)
b) Konkrétan e-mail fiókkal kapcsolatos hiba üzenetek::
X.2.0: Annyi információt tudunk csak, hogy a fiókkal van valami probléma. (A fiók létezik)
X.2.1: A fiók él de nem fogad leveleket, ez lehet általános hiba de akár pillanatnyi is… (Korlátozás)
X.2.2: Fiók megtelt: Túllépte az ügyfél a megengedett e-mail tárhelyet…
X.2.3: Üzete hossza túllépte a megengedett hosszt.
X.2.4: A fiók egy levelezési lista fiókja, mely nem volt tovább terjeszthetõ…
c)Fogadó szerverrel kapcsolatos hibaüzenetek:
X.3.0: A címzett szervere elfogadja az e-maileket, de valami probléma van vele…
X.3.1: A mail-server háttértárolója megtelt.
X.3.2: A szerver melyiken a címzett fiókja van nem fogad leveleket (éppen újraindítás alatt van, esetleg túlterhelt)
X.3.3: Az e-mail által „használt” metódusok elvégzésére a rendszer nem alkalmas.
X.3.4: Az üzenet mérete meghaladja a rendszerben küldhetõ maximális méretet.
X.3.5: A rendszer nincs a küldött üzenet elfogadására konfigurálva.
d) Hálózati esetleg routing problémák:
X.4.0: Hálózati, routing probléma kategóriájába tartozó hiba, de pontosan nem behatárolható.
X.4.1: A címzett szervere nem fogadja a kapcsolatokat, túlterhelt, vagy tényleg nem fogad levelezés irányú kapcsolatokat
X.4.2: A címzett kiszolgálójával a csatlakozás létrejött, de valamilyen hiba folytán nem lehetett befejezni a megkezdett metódusokat, esetleg time out, vagy egyéb probléma miatt.
X.4.3: Az e-mailt nem lehetett a megadott címzettek felé továbbítani, mert a „Könyvtár Szolgáltatás” nem volt elérhetõ (leggyakrabban DNS hiba)
X.4.4: Nem lehetett az útvonalat meghatározni. (Pl: dns lekérdezés csak SOA rekordot adott vissza)
X.4.5: A szerver nem volt képes az e-mail továbbítására, mert túl nagy volt a queue
(A várakozási sor nagysága meghaladta a maximumot)
X.4.6: Az üzenet útvonal hiba miatt nem továbbítható, túl sokszor lett továbbítva, esetleg saját magára van irányítva az e-mail cím.
X.4.7: Az e-mail továbbítási ideje lejárt,( minden szerveren be van állítva egy idõ mely idõn belül az e-mailt tovább kell adni, ha ez letelik ezt a hibaüzenetet kapja az ügyfél)
d) Továbbítási protokoll hiba:
X.5.0: Nem behatárolható hogy pontosan milyen továbbítási protokoll hiba lépett fel.
X.5.1: A parancs nem támogatott
X.5.2: A Parancs vagy elgépelt, vagy nem felismerhetõ.
X.5.3: Túl sok címzett
X.5.4: Nem elfogadható argumentumok
X.5.5: Rossz protokoll verzió
e) Üzenet tartalma hibás:
X.6.0: Nem behatárolható, hogy milyen hibát tartalmaz az üzenet.
X.6.1 Vagy a protokoll vagy a továbbításra beállított fogadó rendszer nem megfelelõ.
X.6.2: Az üzenet tartalma nem megfelelõ,
(Spam szûrés esetén, ilyen mehet ki ha nem megfelelõ szót, kifejezést tartalmaz a levél)
X.6.3: A továbbítandó e-mail 8-bit-es, de a fogadó szerver csak 7-bit en fogadja el…
(A mail szervernek át kéne ezt forgatni)
X.6.4: Az üzenet sikeresen továbbításra kerül, de az üzenet egy része elveszett…(csatolt állomány pl)
X.6.5: Kapcsolat felvétel nem volt sikeres
f) Biztonsági szabályok megsértése esetén kapható hiba üzenetek:
X.7.0: A levél valamilyen biztonsági szerver beállítást sért, de nem tudni milyet.
X.7.1: A levél továbbítására nincs lehetõség, vagy jogosultsági probléma, vagy az üzenet lett visszautasítva.
X.7.2: Nincs joga az adott levelezõlistára e-mailt küldeni.
X.7.3: Biztonságos levélküldésre van szükség, de nem volt rá lehetõség
X.7.4: Az üzenet Biztonságos jelszó hitelesítéssel küldõdött, de ezen hitelesítés nem alkalmazható a szerveren.
X.7.5: Titkosítási probléma
X.7.6: Titkosítási forma nem támogatott.
X.7.7: A küldött e-mail nem elfogadható, mert hamisított!
Értelmezés…
Elõzõekben tárgyalt hiba üzenetek össze olvasásával, könnyen behatárolható, hogy felhasználó oldalon, vagy szerver oldalon van a hiba.
Lássunk egy példát:
—– The following addresses had permanent fatal errors —–
<gyovi@axelero.hu >
(reason: 550 5.1.6 Recipient no longer on server: gyovi@axelero.hu)
Aki tud angolul annak egyszerû értelmezni, de nézzük a megadott adatok alapján az elemzést:
550 – A kért feladat nem elvégezhetõ
5.1.6 –
5.X.X – valamilyen “Makacs” hiba
X.1.X – e-mail címmel kapcsolatos hiba
X.1.6 – Az ügyfél e-mail címe már nem elérhetõ a megadott szervezetnél
550 5.1.6 –A kért feladat nem elvégezhető, mert egy„Makacs” hibával találkoztunk, mely abban teljesül ki, hogy a címzett e-mail címe már nem elérhető az adott szervezetnél!