A jó domain megválasztásának titkai

Egy új honlap elindításának alapja a megfelelő domain név megválasztása. Ebben segít tanácsadó cikksorozatunk…

A webes megjelenés rajtja a domain választás – azon dől el minden…

A közhellyé vált mondat szerint életünk részévé vált az Internet. Egyetlen hagyományos újságot vagy folyóiratot sem tudunk úgy kinyitni, hogy valamelyik hirdetés alján ne szerepelne egy-egy doman név, ahol az adott reklámmal kapcsolatban további információkat találunk. A bevezetett márkanevek esetén egyszerű dolga van a hirdetőnek, mert elegendő a domain nevét reklámozni. Nemzetközi focimeccsek alkalmával látható is, hogy a világcégek előszeretettel alkalmazzák ezt a hirdetési formát.
Egy-egy új cég alapításakor vagy már működő cég internetes marketing kampányának kialakításakor gyakran felmerül a kérdés, hogy milyen domain név szolgálja leginkább a vállalkozás érdekeit?

Megjegyezni, megjegyezni, megjegyezni

Legfontosabb választási szempont a könnyen megjegyezhetőség a fogyasztók (leendő látogatók) számára. Amennyiben például egy cég a Kis Antenna Bt. nevet viseli és tevékenysége az antennák javítása, akkor felmerül a kérdés, hogy a kisantenna.hu vagy az antennajavítas.hu közül melyik a megfelelőbb? Az első választásával a céget tudjuk reklámozni, viszont az antennajavító profil a háttérbe kerül. Ha tiszta profilú a cég akkor jobb választás az utóbbi. Az antennajavitas.hu választásakor az ügyfél emlékezetében egy honlaphoz fogja kötni az adott tevékenységet és nagy valószínűséggel egy ismerőseinek történő ajánlása során a tevékenységről hamarabb fog eszébe jutni a weboldalunk címe.

A rövidebb többet ér

Nagyobb látogatottságot érhetünk el, ha egy rövid címet választunk, mivel a félregépelés esélye töredékére egy 4-5 karakterből álló webcím esetén egy 10-12 karakteres címmel szemben. A fogsor.hu hasznosabb választás lehet a fogsorjavitas.hu-nál.
Nagyon indokolt esetben válasszunk csak 10 karakternél hosszabb domain nevet. Egy 2004-es tanulmány szerint a 11 karakterből álló webcímeket 50%-kal kevesebben gépelik be, mint egy 6 karakteres domain nevet.
Nagyon rövid – ügyfelek által kevésbé ismert – mozaikszavak választása sem vezet feltétlenül a sikerhez.
A rövidebb webcímeknek másik nagy előnye, hogy a nyomtatott és egyéb kreatív anyagokon kisebb helyet foglalnak el. Egy magazinban való hirdetéskor a bicaj.hu címet – azonos nagyságú betűtípussal – majdnem harmada akkora helyen lehet reklámozni, mint a kerekparok.hu-t. Ennek előnye, hogy kisebb reklámfelületet elegendő megvásárolni ugyanazon hatás eléréséhez. Ebből következik, hogy olyan reklámhordozók esetén, ahol a méretek korlátozottak (pl. sapka, autó, zászló) nagyobb betűvel – azaz távolabbról is jól láthatóan – lehet elhelyezni webcímünket.

Domain nevek ABC-je

Számos helyen (pl. startlap aloldalai) a szerkesztők a belinkelt oldalak domain nevei alapján teszik ki az ajánlott weblapokat és minél előrébb szerepel egy oldal annál nagyobb az esély arra, hogy rákattint – és “vásárol “– a vevő. Több választási lehetőség (szinonímák vagy szócsere lehetősége) esetén célszerű az olyan cím alkalmazása, amely az ABC elején szerepel. Például, ha az anikohotel.hu és a hotelaniko.hu is a kezelésünkben áll válasszuk az utóbbit oldalunk Interneten történő reklámozására.


Előtag vagy utótag alkalmazása

Ha egy adott szóból képzett domain (pl gyertya.hu) foglalt vannak olyan megoldások, amellyel lehetőség nyílik a helyzet megmentésére. Ha konkurensünk foglalja a példában említett gyertya.hu címet, lehetőségünk marad az “agyertya.hu” cím bejegyzésére. Hasonló segítő utótag az “1”, az “oldal”, a “lap”, az “abc”, így például a telefon.hu foglaltsága esetén a telefonabc.hu egy jó kompromisszumos megoldás lehet.

Földrajzi szűkítés

Egy cég Internetre való kilépésekor néha úgy döntenek az oldal tulajdonosai, hogy a tevékenységre utaló szót kiegészítik egy földrajzi elnevezéssel. Az ötlet jó, azonban célszerű már a kezdetekkor átgondolni a cég fejlődésének lehetőségét. Egy vállalkozás tevékenysége az esküvőszervezés és Egerben tevékenykedik, akkor az eskuvoszervezes.hu foglaltsága esetén észszerű döntésnek tűnhet a egrieskuvo.hu cím választása. Probléma akkor keletkezik, ha a vállalkozás “kinövi” magát és újabb piacon – pl. Miskolcon – szeretne érvényesülni. A kinyomtatott névjegykártyákon és levélpapíron már szerepel a “egri” szóval képzett domain és ez félreérthető helyzetet eredményezhet a vállalkozás számára.
Menekülési “útvonal” lehet a miskolcieskuvo.hu lefoglalása és annak a feltüntetése a cég marketing anyagain, azonban a cég dinamikus fejlődésével “elfogyhat” a hely a névjegykártyán… Tovább bonyolíthatja a helyzetet, ha a miskolcieskuvo.hu egy konkurens kezébe kerül, mielőtt a piacra lépés gondolata felmerült volna…
Ha mindenképp a földrajzi nevet tartalmazó domain választása mellett döntünk, érdemes előre lefoglalni azon település vagy régió neveket tartalmazó változatokat is, amely irányba a cég fejlődhet…

Ragozzuk tovább…

Egyre inkább elterjedt megoldás, hogy weboldalakat egy-egy szó ragozott alakján indítanak el. Pl: olvass.hu. Az ötlet jó, azonban figyelni kell arra, hogy az adott szó egyéb ragozása nem konkurensünk oldalára vezet-e. Ha ez a helyzet fennáll akkor megtörténhet az, hogy – rosszul emlékezve a szó ragozási alakjára – egy látogatónk tévedésből a konkurens oldalra téved. Ilyen helyzetet teremtett az olvass.hu és olvassunk.hu páros párhuzamos működése.
A domain nevekben a többes szám kontra egyes szám alkalmazása is gyakran dilemmát okoz. A többes szám alkalmazása – pszichológiai szempontból – előnyösebb, hiszen a vevő azzal szembesül már a cím beírásakor, hogy több termék közül választhat. Azonban a választáskor ügyelni kell arra, hogy az egyes szám se kerülhessen a versenytárs kezébe… Kényelmetlen helyzetbe került a gyartoeszkozok.hu címen új weblapot indító cég, mivel elmulasztotta a gyartoeszkoz.hu-t lefoglalni. A konkurens vállalkozás az új oldalról értesülve azonnal lecsapott a gyartoeszkoz.hu-ra…

Összetéveszthető vagy nem?

Lehetőség szerint a kiválasztott webcím írás- és kiejtési módja egyezzen meg. Ha egy olyan név mellett döntünk, amely mégis másképp van leírva, mint, ahogy kiejtjük regisztráljuk be mindkét változatot (pl. klick.hu vagy klikk.hu), mert könnyen járhatunk úgy, hogy a nevünk párját más bejegyzi és teljesen eltérő tartalmat indít rajta. Így járt a Zwack Unicum Rt. is az unikum.hu címmel, de a Danubius Rádió számára is nehézséget okoz, hogy a csatorna webcímét tartalmazó reklámszpotokban hangsúlyozni kell, hogy az utolsó betű nem a megszokott “sz”, hanem az “s”. És mindössze azért kényszerülnek erre, mert a danubiusz.hu lefoglalásáról nem gondoskodtak időben…

Kötőjel, a kerékkötő

Gyakran kap szerkesztőségünk kötőjelek alkalmazására irányuló kérdéseket.
A cégek általában azért kényszerülnek kötőjelet tartalmazó domain nevet választani, mert a kötőjel nélküli változat már foglalt. Ilyen esetben mérlegelni kell, hogy a kötőjel nélküli változat konkurensünk kezelésében áll-e vagy egy semleges tartalom van rajta. Amennyiben konkurensünké számolni kell azzal, hogy egy ügyfelünktől tévesen – kötőjel nélküli – info@ -cal kezdődő email címünkre érkező levelek a versenytársunk postafiókjában landolhatnak, ami később bonyodalmakat okozhat. Ha lehetőségünk van rá – nem nagy kiadás – foglaljuk le a domain nevünk kötőjeles változatát is, hogy nehogy annak más általi regisztrációja kényelmetlen perceket okozzon számunkra.
A kötőjelek használata ellen egy másik érv is szól. Amennyiben egy idegen nyelvű kommunikáció során telefonálás közben kell bediktálnunk egy webcímet vagy egy domain nevet is tartalmazó email címet, akkor nehézséget okozhat, ha egyik vagy másik fél az adott nyelven nem ismeri a “kötőjel” idegen nyelvű jelentését…
A kötőjelek alkalmazásának előnye is lehet: nyomtatott anyagokon jobban elkülöníthető két szó, így olvashatóbbá tehető és ezért megjegyezhetőbbé válik egy domain. Pl. az ujsághirdetésekben sikeresebb választás a fogyjon-le-azonnal.hu, mint a fogyjonleazonnal.hu, de egy rádióreklámban az utóbbit a célravezetőbb alkalmazni.


Pontmicsoda?

Majdnem mindegy, hogy milyen végződést választunk mert minden cím elérhető a világ minden tájáról, azonban vannak érvek amik egyik vagy másik mellett szólnak. A .com/.net/.org címek bejegyzése kevesebbe kerül, mint egy .hu domain, de a további években többet kell fizetnünk érte, tehát a .com drágább lesz a jövőben.
Amennyiben egy .info lefoglalása mellett döntünk (pl. gyertya.info) ne sajnáljuk az .info.hu cím lefoglalására a néhány ezer forintot, mivel biztosan lesznek olyan látogatóink akik nem ismerik az .info végű webcímek önálló létezéséről és ösztönösen odateszik a cím mögé az .hu-t és az oldalunkat a gyertya.info.hu –n fogják keresni, ezzel pedig lehet, hogy épp a konkurencia számára teremtünk piacot.
Másik összehasonlítási alap a nevek használati értéke. A hazai piac szereplői számara a legkönnyebben a .hu végű címek jegyezhetőek meg, azonban ha a külföldiek számára is szeretnénk működtetni a honlapot, akkor célszerű, ha nemzetközileg jobban ismert végződést választunk, azaz .com, .net vagy .info végű cím mellett döntünk.
Amennyiben a cég egy konkrét ország piacára szeretne belépni, akkor az adott ország végződése (pl. Románia – .ro, Csehország – .cz) alatti címet válasszunk. Sok országban azonban kizárólag belföldi cég vagy magánszemély kérhet csak webcím foglalást és a “külföldi” domainek regisztrációs költsége is nagyon változó. Egy cím éves díja, akár 70 000 Ft is lehet.
Az április 7-től szabadon jegyezhető .eu végződés kapcsán is számos megkeresést kapunk. Két csoportnak tudjuk ajánlani az új páneurópai végződés használatát. Az egyik csoport az, aki minden gyakrabban használt végződésről már lemaradt és szeretne egy tőszóból képzett domaint birtokolni. Az lehet a másik érdekcsoport, aki az európai piacra próbál bejutni termékével. Sajnos a magyar nyelvben az „e” és „u” betű egymás utáni nehéz kiejthetősége és félreérthetősége miatt várhatóan kevésbé fognak felértékelődni az .eu címek.

Domain vadászat a konkurencia elől

A domain neveket nagy volumenben “gyűjtők” két nagy táborra bonthatók. Az egyik befektetési és értékesítési céllal jegyzi be a domaineket. A másik csoport a konkurencia megelőzése céljából foglalja le a címeket. Amennyiben például a Kis Antenna Bt. az antennajavitas.hu címen kívül bejegyzi az antennaszereles.hu és az antennabolt.hu címet azzal meg tudja akadályozni, hogy a versenytársa hasonlóan könnyen megjegyezhető címen lépjen ki az “internetes piacra”.
Ugyanez a tétel igaz a végződések vonatkozásában is. Ha egy gyertyagyártó vállalkozás a gyertyagyartas.hu címen található, akkor időben való domain foglalásával megakadályozhatja azt, hogy a versenytárs az gyertyagyarto.com vagy gyertyagyarto.info címen jelenjen meg.

Ha egy domain nevet csak ékezetes formában jegyzünk be, az több hátrányt is okozhat. Sajnos az email kliensek egyelőre nem tudják kezelni az ékezeteket tartalmazó email címeket, így a domainből képzett (pl. info@kalapács.hu) email címek nem fognak működni.

Milyen domain neveket ne válasszak?

A kérdés egyik részére választ ad cikkünk első része, azonban van néhány olyan szempont, amelyre érdemes odafigyelni a nevek megválasztásakor.
Ne válasszunk ismert márkanevekkel azonos címeket, ugyanis ha sikerül is azokat a regisztrációs folyamat kiskapuin átpréselni, később a márkanév, védjegy birtokosa peres úton elveszi tőlünk a címet és a domain elvesztésén kívül a perköltség terhe is a „nyakunkba hullik”. Óvatosságra intjük azokat is akik versenytársuk cégnevével azonos címet foglalják le. Többször előfordult, hogy egy kötőjellel ellátott változatot foglalt le a versenytárs és azon a címen saját termékeit, szolgáltatását népszerűsítette. Az esetek peresítését követően az ügyben eljáró bíró minden esetben a felperesnek adott igazat és a visszaéléssel kísérletező piaci szereplőt elmarasztalta.

Minden lehetséges alternatíva foglalt, mit tegyek?

Néhány olyan szolgáltatás esetén, amely a hagyományos formából az Internetre könnyen adaptálható általában minden lehetséges és észszerű alternatívát már lefoglaltak. Ilyen a munkaerő- vagy ingatlan közvetítés. Célszerű olyan rövid (max 6 karakter) és könnyen kimondható márkanevet létrehoznunk, amely jól megkülönböztet bennünket versenytársainktól. A választott „szó” nem feltétlenül, kell hogy önálló értelemmel bírjon. A legnépszerűbbé vált kereső, a Google is hasonlóan cselekedett. Egy magánhangzó duplázásával hasonló módon egyedi címet tudunk magunknak választani.
Ha egy új márkanév bevezetése mellett kötelezzük el, semmiképp ne felejtsük el a választott cím mutációit, elírt változatait lefoglalni!

forrás:domainabc.hu