Egyrészről nagyon fontos másrészről pedig nem annyira fontos.
Sok webes, SEO-s (keresőoptimalizálás) szakember meg van arról győződve, hogy ahoz hogy egy weboldal a keresőkben az első helyre kerüljön, úgy kell betölteni mint a villám.
Ha már 2 másodperc felett töltődik be egy oldal az már rossz.
Mennyire igaz ez?
Nos azt kell hogy mondjam semennyire!!!!
Persze üres kijelentéseket könnyű tenni, de hol a bizonyíték.
Talán a legjobb példa erre a webtárhely piac, itt azért többnyire a cégeknél olyan emberek dolgoznak akik valamelyest értenek ezekhez, épp ezért a legtöbb weboldal keresőoptimalizálás szempontjából jól megvan csinálva.
De írjuk be a keresőbe azt a szót hogy “tárhely“.
Sajnos az első oldalon nem a mi cégünk található, ennek oka többek között pont egy elhibázott weboldal volt, de erről talán majd a cikk végén pár szóban.
Szóval jelenleg a cikk írásakor a tárhely . eu nevezetű cég van a keresőkben az első helyen.
Ha az első helyen vannak akkor biztos hogy gyors az oldaluk?
Hát nem! Sőt! A lassú nál is lassabb! Személy szerint szégyenletesnek tartanám, ha tárhely szolgáltató létemre a weboldalunk 13-15 másodperc alatt töltődne be.
Mobilos nézetben pedig 30 másodpercnél is több kell a betöltéshez.
De nem ez a lényeg, hanem az, hogy ilyen lassú oldallal is az első helyen vannak.
Persze még sok másik oldalt is fel lehetne sorolni, amik első helyen vannak, és mégis a Google szerint lassan töltődnek be.
Index.hu
Hasznaltauto.hu
Ha ez ennyire nem fontos akkor a webes emberek honnan veszik ezt, hogy ez igen is fontos?
Először is onnan, hogy jó pár évvel ezelőtt a Google bejelentette, hogy a találatok rangsorolása-kor a weboldal sebességét is figyelembe fogja venni!
Ehhez még egy tesztelő felületet is elérhetővé tettek, ahol rossz, közepes, és jó szinteket lehet elérni. https://pagespeed.web.dev/
Sokan úgy gondolják, hogy csak akkor lehet első helyre kerülni, ha 90-100 közötti pontot ér el az oldal.
Igen ám, de a Google soha nem közli az, hogy a rangsorolást pontosan mi alapján állítja össze.
Nagyon sok faktor van amit figyelembe vesznek, és ebből csak egy a sebesség.
És a tapasztalatok szerint a sebesség csak 1-5% ban számít bele a rangsorba. Ami persze fontos lehet, ha ezen múlik az, hogy az első találati oldalon jelenünk meg vagy a másodikon.
De senki ne gondolja azt, hogy csak azért mert a weboldal 100 pontot kapott a sebesség teszten, a találati oldalon a 318. helyről, a TOP 10 be fog ugrani. Jó esetben is csak a 300. helyre.
Ráadásul a sebesség kiszámítása is több tényezőtől függ, ennek a súlyozását a google nyilvánosságra hozza, a legfontosabb a Total Blocking Time, ami gyakorlatilag azt az időt jelenti amig az oldal reagál bármire (lehet görgetni, kattintani)
Azt hogy miért csak kis százalékban számít bele nem nehéz megérteni, hiszen, ha jelentős hatása lenne, akkor elég lenne egy HTML oldalt készíteni, amiben párszor leírom, hogy tárhely, H1 es méretben, aztán dőlt betűvel, majd félkövéren is. (ezek is számítanak)
A HTML oldalnál főleg ha az még tömörítésre is kerül, kevés gyorsabb dolog van.
Ha mondjuk akár csak 50% ban számítana a sebesség, akkor már ezzel a HTML oldallal be lehetne kerülni az első tízbe, ezt még meg támogatnám pár erősebb linkkel, és már is enyém lenne az első hely.
De sajnos ez nem ennyire egyszerű, az első helyekhez, kell a jó tartalom, és mindenekelőtt a sok-sok (értékes) oldalunkra mutató link!
Ezek fontosabbak a sebességnél.
De ettől függetlenül fontos a sebesség!
Nem a Google miatt, hanem a látogatók miatt!
Aki már netezett az Internet hős korában, amikor még betárcsázós modemmel neteztük aminek a sebessége 56 kByte/s volt, az tudja hogy milyen rossz az amikor egy weboldal lassan tölt be.
Én mondjuk néha “szerettem”, mert akkor voltam fiatal, és amíg betöltődött egy weboldal, addig pont meg tudtam csinálni egy 2×10 darabos bicepsz gyakorlatot.
Ma már ennyi időt senki nem vár, ha a weboldal nem töltődik be maximum:15 másodperc alatt akkor a látogatók 50% a bezárja az oldalt, minden további másodperccel tovább nő azok száma akik bezárják az oldalt.
Hogy lehet gyors oldalt csinálni?
Nos legegyszerűbb az lenne, ha HTML ben készülne az oldal, mivel az csak kliens oldali feldolgozást igényel.
Ma már ritkán készülnek HTML oldalak, föleg azért mert a kezelésük bonyolult.
Ma már a legtöbben wordpress-t használnak, esetleg más ehhez hasonló CMS rendszereket, webshop motorokat. De ki merem jelenteni, hogy a wordpress messzemenőleg a leggyakoribb CMS, az ügyfelek 80-90% a ezt használja.
Gyors sablon választás!
A CMS rendszereknél, kulcsfontosságú a sablon (template) kiválasztása. Én már ekkor előveszem a sebesség tesztelő programokat, és megnézem melyik mennyi pontot ér el.
A sablonok mögött nagyon sok kód van, amiket meg lehet írni jól és rosszul is. A jól megírt kód az gyorsan fut, a rosszul megírt kód lassan fut.
Az amelyik lassú, sokat homokórázik, azt nem szabad megvenni hiába szép!
Egyszerűen a lassút nem lehet gyorsá tenni, vagy legalábbis nagyon nehéz.
Nem kell mindent kirakni a kezdő oldalra!
Sok weboldalnál látom azt a hibát, hogy mindent a kezdőlapra akarnak kitenni, mintha nem is lenne más belső oldal.
A sebesség tesztelő oldalak többsége is felhívja a figyelmet arra, hogy 50-60 kérésnél nem jó többet kirakni.
A kérés az amikor a kód a szervertől kér valamit, szöveg, kép, css, js, stb….
Ahogy a mondás is tartja a jóból is megárt a sok! Ha túl zsufoljuk az oldalt akkor átláthatatlan lesz, és lassú is.
Megfelelő méretű kép használata.
Pár éve egy iskolaigazgató felhívott, hogy hogy van az, hogy a 10 GB os tárhelyük máris betelt, hiszen csak pár ballagási galériát raktak fel a weboldalra. (pár száz darab kép)
Ráadásul lassú is a weboldal. Megnéztem az oldalukat, és a titkárnő aki a képeket feltöltötte FTP-n a galériában, nem igazán értett a műszaki dolgokhoz, és azt a pár száz darab fotót mindenféle átméretezés nélkül töltötte fel, úgy ahogy azt a fényképezőgépből letöltötte.
Igy a 20-40 MB os képekből elég volt tényleg csak 200-300 darabot feltölteni ahoz hogy megteljen a tárhely.
Ez azért ritka eset, de nem egyedi, sok oldalnál találkozok hatalmas képekkel, amik semmilyen optimalizáláson nem estek át. A látható mérete lehet hogy kicsi, de attól hogy összenyomjuk a képet, az eredeti mérete nem fog változni.
Elég a weboldalra 10 db 5-6 MB os kép, az már is 50-60 MB amit le is kell tölteni, ami még gyors internettel is idő, de egy 3G mobilnettel, egy örökkévalóság.
Szóval, ha 300×300 pixel méretű kép kell az oldalra, akkor ne 900×900 as képet rakjunk fel majd utána azt összenyomjuk, hanem vegyük a fáradtságot és feltöltés előtt méretezzük át.
Képformátum:
Sokan még ma is csak a JPG és a PNG, esetleg a GIF képformátumokat ismerik.
Pedig ezek ma már a múltat képviselik!
2010 ben a Google kifejlesztette a WEBP képformátumot, ami a fenti képformátumok méretét 40-60% kal tudja csökkenteni, látható minőségromlás nélkül!
A kódolás után a fájlok mérete a második legfontosabb a weboldal sebességében.
Nagyon nem mindegy hogy 1MB ot vagy 8MB-ot kell letölteni a látogatónak.
A fájlok méretébe az olyan fájlok is beletartoznak amik szintén letöltődnek a látogató gépére, Pl: .css, és .js fájlok.
Ezeket is lehet tömöríteni egyszer, CSS/js Minifier/Compressor-al. Ezek a fájlok méretét tudják csökkenteni.
Másrészről a szerveren be lehet kapcsolni a Gzip tömörítést, ami további méret csökkenést okoz.
Cachelés:
Ez talán az egyik legfontosabb dolog, amit használni kell!
Cachelés nélkül, amikor a látogatók megnézik mondjuk a kezdő oldalunkat, akkor a szerver a PHP kódokat feldolgozza és az adatbázisból kikeresi a megfelelő tartalmat, majd ebből egy HTML kódot készít, és ezt elküldi a látogatónak.
Ha a látogatónk 10x nézi meg a kezdőoldalt, akkor 10x játszódik le ez a folyamat.
Ha van 10 látogatónk és mindegyik megnéz 10 oldalt, akkor 100x játszódik le a folyamat.
A cachelés azt csinálja, hogy az első látogatás alkalmával az oldalakat legenerálja HTML be, ezeket a már legenerált HTML oldalakat, eltárolja egy ideiglenes mappába, és ha jön egy új látogató, akkor nem kell a PHP fájlokat feldolgozni + az adatbázisban keresgélni a megfelelő tartalmat, hanem egyszerűen csak elküldi neki a kész HTML oldalt.
Ez az mellett hogy nagyon sokat gyorsít az oldalon, a tárhely erőforrásokat is felszabadítja.
De cachelést nem csak szerver oldalon lehet végezni!
Nagyon sok olyan tartalom van amit szintén felesleges minden alkalommal elküldözgetni a látogatónak.
Hiszen kicsi arra az esély, hogy a weboldal logó meg fog változni, vagy a termék fotókat lecseréljük, de ugyanígy nem szokott változni a CSS és a JS tartalom sem.
Minden böngésző használ gyorsító tárat, de ebből a tartalom a böngésző bezárásakor álltalában törölödik.
De .htaccess szabályokkal meg lehet mondani a böngészőnek, hogy ezeket a tartalmakat meddig tárolja, így ha egy vásárló 1-2 nap múlva visszatér az oldalra, akkor már neki nem kell letöltenie újra a cég logóját, és hasonló fájlokat.
(Akár 1 év is beállítható, de persze ezt a böngésző beállításai felülírhatják)
Csak a szükséges bővítmények használata!
Jellemző a legtöbb emberre, hogy mindent is! akarnak.
A weboldalra is kell nekik minden, legyen fent három féle statisztika, mert egyiken ezt látom a másikon meg azt.
Kell egy olyan ami a képet jobbra forgatja meg egy olyan is ami balra……..
NE!
Csak az legyen az oldalon amit tényleg használsz, amire tényleg szükséged van, minden más kapcsolj ki és törölj!
Minél több a kód annál lassabb az oldal. Ráadásul minden egyes alkalmazással nő a biztonsági kockázat, hiszen bármelyik programban lehet egy hiba amin keresztül fel lehet törni az oldalt.
Attól, hogy valami a háttérben fut, pl. statisztika, attól még fut, és minden egyes látogatónak minden egyes tevékenységét naplózza, ami idő!
Lehet hogy észre sem lehet venni a sebességváltozást, mert csak 0,3 mp el növekszik. De 10 ilyen alkalmazásnál már +3 másodperccel lesz lassabb az oldal, és nem érti az ember, hogy hogy lett ennyivel lassabb.
Fontos, hogy a bővítményekből is elsősorban azokat használjuk amiket sokan használnak, és gyakran frissítenek.
Érdemes az oldal sebességét is figyelni, és ha nagyon lelassul tőle az oldal, akkor másikat keresni.
Fontos!
Ma már a mobil eszközök-é a jövő, épp ezért a Google feltérképező algoritmusa mobil nézetben térképezi fel a weboldalt.
Ez azért fontos, mert ha a weboldalad nem reszponzív. Azaz nem tud többféle felbontáshoz, és kijelzőhöz alkalmazkodni, akkor ezeket az oldalakat a Google nem fogja indexelni!
Azaz, hiába nagyon gyors a weboldalad, egyszerűen nem leszel benne a keresőben. (vagy csak nagyon a találati lista végén)
Azt hogy mennyire mobilbarát az oldalad a következő oldalon tudod tesztelni: https://search.google.com/test/mobile-friendly
Ezen felül érdemes a https://search.google.com/search-console/ oldalon a Lefedettség részt megnézni, ezen belül is a Kizárva részt megnézni, itt információt kaphatunk arról, hogy mi a kizárás oka.
Ez lehet azért is mert még nincs indexelve, de akár más hibákat is jelezhetnek. Pl. mobilnézetben túl kicsi a betű, túl közel vannak a gombok egymáshoz, stb…