Erőforrás használat megtekintése. Hibák felderítése.

Cégünk szerverein CloudLinux operációs rendszer működik. 
Ezt kimondottan webtárhely szolgáltató cégek számára fejlesztették ki. 
Segítségével minden egyes tárhely előre meghatározott erőforrást használhat a tárhelyen. 
A limiteket az elmúlt időszakban többször is emeltük. 
Jelenleg a piaci átlagnál magasabbra vannak állítva a tárhelyeken a limitek, igy nagyon ritka, hogy egy weboldal elérje ezeket. 

Fontos, hogy amennyiben a weboldalán hirtelen hibás működést tapasztal, soha ne várjon ölbe tett kézzel, hogy biztos majd magától megoldódik.
Ritkán előfordulhatnak műszaki gondok, akár tőlünk független műszaki problémák is okozhatnak fennakadásokat lassulásokat, pl: egy hálózati elosztó meghibásodása, átvágott internet kábel, stb…
Ezeket a hibákat a facebook oldalunkon jelezni szoktuk, és jelezően 1-2 órán belül elhárítják az illetékesek.
Viszont sok ügyfél képes napokat, heteket várni, aztán amikor már 2 hét elteltével sem tapasztal javulást, felveszi a kapcsolatot velünk, sajnos minél később jelzi valaki a problémát annál kisebb az esély arra, hogy mentésből vissza tudjuk neki állítani az oldalát olyan állapotba amikor még hibátlanul működött.

A cpanel kezelőfelületén, a jobb oldali oszlopban láthatóak, hogy melyik erőforrásból épp mennyit használ.

Ha valamelyik erőforrás érték elérte a limitet, akkor általában két lehetséges megoldás van ennek az elhárítására.

Az egyik megoldás a tárhelycsomag váltás nagyobbra. Ugyanis a nagyobb tárhelyhez, nagyobb erőforrás limitek is tartoznak.
Ezáltal egy nagyobb tárhelyen, több kisebb látogatottságú oldalt, vagy 1-2 db nagyobb látogatottságú oldalt tud üzemeltetni.
De mielőtt csomagváltás mellett döntene, minden esetben érdemes megvizsgálni, hogy mi okozza a túlzott erőforrás használatot.
A legtöbb esetben ugyanis nem a megnövekedett látogatószám okozza a megnövekedett terhelést, hanem programozási hiba, hibás bővítmények, támadás, feltörés, robot forgalom, rosszul optimalizált weboldal állhat a háttérben.

Mit lehet tenni ilyen esetben?

Első lépésként a Mutató–>Hibák menüpontot érdemes megnézni, itt látható a legutolsó 300db hibabejegyzés. Egy hozzáértő embernek már ez is nagyon sokat jelent. Aki nem ért hozzá annak érdemes a hibaüzenetre rákeresnie a google segítségével, és nagy valószínűséggel, közelebb jut a megoldáshoz.

Továbbá lehetősége van a cPanel admin felületen folyamatosan nyomon követni az aktuális erőforrás használatot Mutató –> A processzor és az egyidejű csatlakozás használata menüpont.
A Részletek (Details) gombra kattintva külön idősávokra is rá tud szűrni.
A nagyobb idő intervallum lekérdezésekkor, akár 1 percet is kell várni, mire a grafikonok elkészülnek.
Az itt található értékeket, össze kell vetni a látogatottsági statisztikákkal, abban az esetben ha a weboldalakon nem nőtt lényegesen a látogatottság, viszont az erőforrás használat ehhez képest jelentősen megnőtt, akkor a weboldallal lesz valami gond.
Ha új bővítmény került fel a weboldalra, vagy frissítettük az oldalt, és ezután tapasztaljuk a terhelés megugrást, akkor ezekkel lesz a gond.
Ha több bővítményt is telepített, és nem tudja eldönteni melyik okoztatja a terhelést, javasoljuk kapcsolja ki mindet. Majd egyesével kezdje el visszakapcsolni, közben folyamatosan figyelje az erőforrás használatot.
Ezzel a módszerrel rendszerint könnyen be lehet határolni a hibás modult.

Frissítés:  Cégünk új védelmi szoftvert vásárolt, ami a legtöbb ilyen jellegű támadást nagyon hatékonyan tudja kiszűrni. Ezért az alábbiak bekövetkezésére nagyon kicsi az esély. A tárhely védelmi rendszerről bővebben itt olvashat. 

Amennyiben nem történt telepítés, frissítés az oldalon, és a látogatottság sem nőtt, ilyenkor rendszerint külső hatásokra kell gyanakodni.

A leggyakoribb eset, hogy robotok szállják meg az oldalt. Ezek lehetnek keresőrobotok amik a google, bing, vagy baidu számára térképezik fel az oldalt. Néha előfordul, hogy egyszerre több száz szálon kezdik el szkennelni az oldalt, ami nagyon nagy terhelést tud jelenteni.
De ennél is több kártékony robot szkenneli a weboldalakat, ezek többsége ismert hibákat keres a weboldalán. Másik részük pedig elhanyagolt fórumokat, űrlapokat, keresnek, ha rátalálnak teleszemetelik, reklámokkal.
Elképzelhető, hogy célzott támadás éri az oldalt, igaz ez viszonylag ritka, évente 1-3 eset fordul elő.
A legrosszabb eset amikor a weboldalt feltörik, és ezen keresztül SPAM-et vagy más kártékony programokat futtatnak.


Az erőforrás használat megtekintése a cPanel felületen:
A tárhely által felhasználható erőforrás limitek piros kerettel vannak kiemelve. 
A grafikonokon pedig piros vonal jelzi a limitet.



Magyarázatok:

Processzor (CPU): A processzor felelős az egyes utasítások értelmezéséért és végrehajtásáért (oldal megnyitás, e-mailek lekérése…)
A cPanel felületen ennek a megjelenítése kicsit rosszul lett megoldva. 
Fentebb a Piros keretes részben látható a SPEED Usage rész a CPU használatot jelenti. Minden egyes 100% = 1db CPU magot jelent.  Azaz a fenti képen látható 300% = 3db CPU mag használatát engedélyezi a tárhelyen.
A grafikonon a 100% már a 3db CPU magra vonatkozik. 

Fizikai memória (Physical Memory): Az Ön részére dedikált tényleges memória, ténylegesen használható (fizikai) memória értéke. 
A memória mennyiségét a php.ini fájlban saját maga is testre-szabhatja a csomagban megadott értékig. Az alapértelmezett beállítás 128Mb  Ez a legtöbb alkalmazás számára elég, de ahogy nő az oldal mérete, és egyre több bővítményt telepítenek, úgy ezt az értéket is emelni kell.  Beállíthatja egyből magasabbra is akár 1000MB ra is. 

I/O használat (I/O Usage): A merevlemezre/merevlemezről (SSD) törtérő írás/olvasás kihasználtsága, azaz le/feltöltési sebesség. A maximum érték elérésekor a fel- és letöltés nem szakad meg.

Bejegyzés folyamat (Entry process): Azt szabja meg, hogy hány PHP szkriptet fut egyszerre. (e-mail lekérés, oldal megnyitás, cron folyamat, FTP csatlakozás…).
A legtöbb embert zavarba hoz ez a szám, sokan azt gondolják, hogy csak 20-40 látogató lehet az oldalukon. viszont ne feledje, hogy egy bejegyzési folyamat kevesebb mint 1 másodpercet vesz igénybe. Arra is nagyon kicsi az esély, hogy az oldalon tartózkodó látogatók ugyanabban a másodpercben kattintsanak egy menüpontra. Egy jól működő weboldal esetén 20 Entry process = 80-100 látogatót tud kiszolgálni egyszerre zavartalanul.
Amennyiben ennél lényegesen kevesebb látogató van az oldalon, viszont a Entry process szám folyamatosan magas értéket mutat, ez valamilyen weboldallal kapcsolatos hibára utal.

Number of Process: Összesen ennyi folyamat futhat a tárhelyen. (Minden folyamat bele tartozik, entry processekkel együtt.

Inode használat:  Ennek nincs grafikonja. Ez a limit a tárhelyen elhelyezhető fájlok számát jelenti. Ebbe minden fájl beleértendő, a levelektől kezdve a képekig. 
Sokan kérdezhetik, hogy mi értelme ennek?
Nos, a legtöbb esetben a limit olyan magas, hogy átlagos weboldalakkal nehéz elérni ezeket.  Viszont egy hibásan működő weboldal képes több tíz millió apró 1-2kb méretű fájlt is létrehozni. Ez pedig már gondot okozna a tárhely bérlője számára is, hiszen egy ennyi fájlt tartalmazó mappa írása – olvasása sok erőforrást igényel (csak amig beolvassa a szerver a fájlokat, az is 5-10 perc is lehet! Ez a weboldalt is lassítja. 

A napi adatmentést pedig, akár több órával is meghosszabbítaná, ugyanígy egy tárhely visszaállítás is több óráig is eltartana a sok millió apró fájl miatt. 

Ha nem lenne fájl darabszám korlát, akkor ez a hiba csak sokára derülne ki. 
Az ügyfél nem értené, hogy a weboldala miért egyre lassabb.