Mi az a noopener, noreferrer és nofollow

Ha te  webfejlesztéssel vagy keresőoptimalizálással (SEO) foglalkozol, akkor valószínűleg belebotlottál a noopener, a noreferrer és a nofollow kifejezésekbe.

Ebben a bejegyzésben mindegyiket elmagyarázzuk, valamint a SEO-ra és a webbiztonságra gyakorolt ​​​​hatásukat.

Mindhárom kifejezés (noopener, noreferrer és nofollow) a horgony címke rel attribútumának értéke a HTML-ben.

A horgony elemmel, linkeket tudunk elhelyezni a weboldalunkba, amire rá kattintva egy másik oldalra küldhetjük a látogatót.

Példa:
Ez a kód: <a href=”https://ugyfelkapu.webdigital.hu” target=”_blank” rel=”noopener noreferrer nofollow”>Ügyfélkapu Belépés</a>

Ez meg itt a link amit a fenti kóddal hoztunk létre: Ügyfélkapu Belépés

A fenti linkben van egy fontos elem, a cél érték ami target=”_blank, ez arra utasítja a böngészőt hogy a linket egy új ablakba nyissa meg.

 

Mi az a noopener?

Amikor target=” _blank” értéket használsz , valami érdekes történik. 
Az oldal, amelyre hivatkozik, a link részleges hozzáférést kap a hivatkozó oldalhoz. 
Ezt az window.opener objektumon keresztül teszi .

Ez kihasználható adathalász támadásokra.

Például, ha az ön weboldalán keresztül hivatkozik egy másik oldalra, amit mondjuk heckerek feltörtek. A másik oldal megnyílik egy új lapon, de a megnyitott oldal, egy pillanatra az ön oldala felett tud rendelkezni. 
Segítségével az window.opener.location új oldalra navigál – mondjuk egy bejelentkezési űrlapra, amely pont úgy néz ki mint az ön weboldalának a bejelentkezési oldala.  De ez nem az ön oldala hanem egy csali oldal. 
Az oldal megpróbálja rávenni a gyanútlan látogatót, hogy jelentkezzen be újra, mert mondjuk a munkamenet lejárt. 
Ha valaki megpróbál bejelentkezni, akkor már is megadta a felhasználónevét és jelszavát a heckereknek. 

A rel= “noopener” használata arra utasítja a böngészőt, hogy nyisson meg egy hivatkozást egy új lapon anélkül, hogy hozzáférést biztosítana a hivatkozást megnyitó weboldalhoz.
Ez úgy érhető el, hogy nem állítja be a window.opener tulajdonságot, így null értéket ad vissza.

A rel= “noopener” attribútum használata semmilyen módon nem befolyásolja a keresőoptimalizálást (SEO).
Viszont ennek hiánya már negatívan befolyásolja a SEO pontszámot.   (ha a link új oldalon nyilik meg)

Mi az a noreferrer?


Funkciójában hasonló a  noopener-hez, a noreferrer megakadályozza, hogy az újonnan megnyitott webhely manipulálja az window.opener objektumot. 

Ezenkívül noreferrer megakadályozza, hogy a böngésző elküldje a hivatkozó weboldal címét, amikor egy másik oldalra lép.

Máshogy fogalmazva, a linkelt oldal tulajdonosa nem kap információt arról, hogy a látogató milyen weboldalról érkezett. 
A statisztikai programokban az ilyen látogatás közvetlen hivatkozásként jelenik meg. 

A noreferrer nincs hatással a SEO-ra, de torzíthatja a számokat az analitikai és nyomkövető szoftverben azáltal, hogy közvetlen forgalmat jelent.

Mi az a nofollow?

 

A keresőoptimalizálás során kulcsfontosságú, hogy sok értékes és minőségi link mutasson az oldaladra.
A keresők többsége a linkek száma és minősége alapján értékelik az oldalt.
Hogy is működik.
Pl: az egyik hírportál ír egy nagyon jó cikket.
Ez a cikk sok embernek tetszik, ezért sok helyen megosztják az ismerőseikkel. Ezért felteszik a saját oldalukra, és más közösségi oldalakra is. 
A keresők azt érzékelik, hogy az említett híroldalra nagyon sok link mutat, ezért ez biztos hogy értékes.  Ezért ennek az oldalnak sok pontot fognak adni, ami miatt a keresőkben jó helyezést fog kapni.

Természetesen a többi oldalt is ugyanígy értékelik a keresők, azaz nekik is lesz egy pontszámuk, az alapján, hogy mennyi link mutat az oldalukra. 

Persze azért a dolog nem ennyire egyszerű, mert egy új most indult oldal, amire 1-2 link mutat csak, az kevés pontot ér, a kevés pontot érő oldalról kapott link is keveset ér.
Hogy érthetőbb legyen. 
Mondjuk az 1 hónapja indult oldal 1 pontot ér a google szemében, ha erről az oldalról kapsz egy linket, annak az értéke mondjuk 0,01 pont lesz.
Viszont ha az Index, vagy Telex oldal hivatkozik a te oldaladra, amiknek az értéke a google szemében 100 pont, a tőlük kapott link értéke 10 pont is lehet.

Azaz az index-től kapott egyetlen link 1000 db másik linkkel is felérhet.
Persze a fenti számok csak példák, a google titkosan kezeli a rangsorolási algoritmusát. 

Na de akkor mire is való a nofollow és mikor érdemes használni.

A rel=”nofollow” értékkel azt jelzi a keresőmotoroknak, hogy az te oldaladnak az értékét nem szeretnéd átadni a hivatkozott oldalnak.

Azaz ha a fenti példánál az index.hu úgy hivatkozik a te oldaladra, hogy a linket ellátja a rel=”nofollow” értékkel, akkor a link SEO szempontjából értéktelen lesz, mivel a link értéke nulla lesz.

A közösségi oldalakon elhelyezett linkek mind el vannak látva rel=”nofollow” értékkel, többek között azért is, hogy az emberek ne ezen keresztül akarják erősíteni a saját oldaluk értékét. 

Neked akkor érdemes ezt használni ha weboldaladnak van olyan része amihez a látogatóid hozzá tudnak szólni, linkeket tudnak elhelyezni. 
(termék értékelés, fórum)
Vagy egy cikkben olyan oldalra hivatkozol, amit nem szeretnél erősíteni.  

Mint látható rel=”nofollow”  nak komoly hatása van a SEO-ra.

Ha ránk hivatkozol, mint a “legjobb tárhely” szolgáltató akkor kérjük ne használd a rel=”nofollow” értéket. 🙂 
Köszi!