Tárhely és domain regisztráció verhetetlen áron!
    

2025.03.20-tól minden megváltozik.

A .hu regisztrációs rendszer 2025.03.20-tól teljes egészében megújult.

Az eddigi megszokott dokumentum alapú ügyintézést felváltja az elektronikus ügyintézés.

A megújításra már nagyon nagy szükség volt, hiszen a régi rendszer már több mint 25 éve jóformán semmit nem változott.
És valljuk be, hogy a dokumentum alapú ügyintézés a legtöbb esetben lassú és idejétmúlt eljárás volt.
A Regisztrátori Testület, köztük mi is, már jó pár éve elkezdtük kidolgozni, az új szabályrendszert, és eljárásrendet.
Az egész keretrendszert új modernebb alapokra helyezték, amit a későbbiekben könnyebb fejleszteni. 
Sajnos a jogszabályok, adatvédelem, stb… miatt a regisztráció menete továbbra is nagyon kötött és szigorú, igaz most már a regisztrátorok is kaptak egy minimális elbírálási jogkört.

Ahhoz, hogy valaki elektronikusan tudjon ügyeket intézni, meg kell adni minimum egy email címet amit az azonosító kód (AUTH kód) fogadásához fog használni. (lehet a meglévő email cím is)  Ezt az email címet a nyilvántartó által küldött levéllel meg kell erősíteni.
Továbbá szükség lesz a meglévő adatok aktualizálására (lakcím, személyi ig. szám, telefonszám).
Fontos, hogy amennyiben valaki például személyi ig. számot, jogosítvány számot, stb.. ad meg azonosításra, meg kell adnia az okirat érvényességi idejét is!  Az érvényességi idő után ezeket frissíteni kell!
Ezt elkerülendő, lehetőség van megadni a születési dátumot, aminek nincs lejárati ideje! (Mi ezt javasoljuk használni)

Megjegyzés: A domain név regisztrációs rendszerben:
A Hivatalos nyilvántartó (ISzT Nonprofit Kft.) kezeli és működteti a .hu rendszer infrastruktúráját, és ellenőrzi a feltöltött adatok hitelességét.
A regisztrátorok, gyakorlatilag adatkezelők, viszik fel a rendszerbe az adatokat, adat módosításokat, a szükséges  dokumentumokat, és intézik a domain nevek megújítását, felmondását, valamint a fenntartási díjat is a regisztrátoroknak kell megfizetni.

Ezt azért tartottuk fontosnak megjegyezni, mert ezentúl a hivatalos nyilvántartó is bekerül a kapcsolattartási rendszerbe, a megerősítő leveleket ők küldnik ki, közvetlenül az igénylők részére. confirmation@domain.hu email címről.

További fontos információ:  A domain nevek regisztrációjára (átregisztrációra, tulajdonosváltásra), meghatározott időkeret áll rendelkezésre!   30 nap.
Ha valaki ennyi idő alatt nem igazolja le az adatait, vagy nem pótolja a szükséges igazolásokat akkor a kérelme törlődik!

Ez azért nagyon fontos, mert a  fizetési kötelezettség a domain igénylés beadásakor keletkezik.  
Azaz, ha újra be kell adni az igényt akkor azt csak újbóli fizetés után lehet megtenni.
Ez a szabály már nem új, viszont kevesen ismerik. Azért vezették be, mert régebben nagyon sokan foglaltak úgy egy domain nevet, hogy megigényelték, és valamilyen adatot direkt hibásan adtak meg, majd 30 naponta valamit változtattak rajta de továbbra is hibás állapotban tartották a domain nevet.
Így gyakorlatilag fizetés nélkül lehetett lefoglva tartani domain neveket. (ezeket rendszerint magasabb áron meghirdették eladásra, és ha lett rá vevő, akkor javították a hibás adatokat).

Az alábbi videóban a legfontosabb regisztrációs eljárásokat mutatjuk be.

A Videó egy teszt környezetben készült, igy a videóban látható adatok csak demonstrációs célt szolgálnak. 

Videó lejátszása

Áttérés faktoros azonosításra:

 

Ahhoz, hogy regisztrátort vagy tulajdonost válthassunk egy domain névnél át kell térni faktoros azonosításra.

A domain-használó az áttérést annál a regisztrátornál kell igényelje ahol a domain nevét jelenleg kezelik.
Ha esetleg nem tudja, hogy a domain nevet melyik regisztrátor kezeli, kérjük

 látogasson el a domain.hu oldalra. A kereső mezőbe írja be a domain nevét, majd a megjelenő ablakba kattintson a linkre.
A következő ablakban a  Regisztrátor: sorban láthatja az aktuális regisztrátort.

Az áttérésre két lehetőség van:
Az egyik esetben az igénylő egy dokumentum mintát kell kitöltsön, amiben megadja a személyes adatait, továbbá megadja a faktor adato(ka)t. Ezt két tanúval kell hitelesíteni. (Vagy digitálissan aláírni)
Cégeknek a céges dokumentumokat kell még mellékelni a nyilatkozat mellé (pl. aláírási minta)
A regisztrátor ezt a dokumentumot feltölti a hivatalos rendszerbe ahol a nyilvántartó az adatokat ellenőrzi, és ha mindent rendben talál engedélyezi a faktorosra váltást.

Felmondás alatt lévő névre nem végezhető el a faktorossá tétel.

Viszont a már faktoros típusú, felmondásban lévő névre az auth kód kikérhető.

  • Nyilatkozat minta áttéréshez okirat alapú domain nyilvántartásról egyfaktoros megerősítő eljárás alapú nyilvántartásra természetes személy és egyéni vállalkozó domain használók számára
  • Nyilatkozat minta áttéréshez okirat alapú domain nyilvántartásról egyfaktoros megerősítő eljárás alapú nyilvántartásra jogi személy domain használók számára

A másik lehetőség is hasonló, de itt az ellenőrzés és a felelősségvállalás a regisztrátornak kell vállalnia (azaz ezt is szigorúan kell ellenőrizni és dokumentálni)
A regisztrátor többféle azonosítási módot választhat Pl: 30 napnál nem régebbi közüzemi számla kérése. (ahol a név, cím, dátum is látható)
De a regisztrátor dönthet úgy is, hogy csak az előző hitelesítési módot biztosítja (ebben az esetben a felelősség a nyilvántartónál marad)

Megjegyzés: Néha egyik másik ügyfél úgy érezheti, hogy a regisztrátor vagy a nyilvántartó minden apró hibába beleköt. És végül is igazuk van, mert tényleg a legkisebb hibát is visszadobják, ha elírás, vagy adathiány van. Legyen ez akár csak a dátum vagy tanú lemaradása.
Miért van ez: Azért mert egy esetleges domain lopás esetén a felelősség vagy a nyilvántartót vagy a regisztrátort terheli. És hiába csak pár ezer forint a domain név fenntartási költsége, ettől a domain név értéke akár több tízmillió (de akár százmillió) forint is lehet.
Épp ezért minden esetben törekszünk a legnagyobb gondossággal eljárni.

Fontos  Figyelmeztetés!
Kérjük legyen tisztában azzal, hogy faktorizálás után, már nem lesz szükség a tulajdonosváltáshoz vagy a regisztrátor váltáshoz dokumentumokra!
Épp ezért kérjük, hogy az ügyfélkapu és a cPanel hozzáférést tényleg csak olyan személynek adja ki akiben megbízik!
Ugyanis az ügyfélkapun keresztül igényelhető az AUTH kód, és amennyiben olyan email címet adott meg amit a cPanel felületen kezel, akkor ezt valaki el is tudja lopni.
Javasolt valamilyen privát G-MAIL címet megadni a faktoráláshoz.

Regisztrátor váltás menete

A regisztrátor váltás során a domain név kezelése, fenntartása egyik regisztrátortól átkerül egy másik regisztrátorhoz.
A folyamatot mindig a jelenlegi regisztrátornál kell kezdeni, itt ki kell kérni egy azonosító (AUTH) kódot.
Ez a legtöbb regisztrátor cég ügyfél felületén pár kattintással automatikussan megoldható (amennyiben korábban már faktoros azonosítás be lett állítva).

Ezután a kód birtokában,  fel kell keresni az új regisztrátort és kezdeményezni kell a regisztrátor váltást.
A legtöbb regisztrátor ügyfélkapu felületén  a megrendelés során lesz egy mező ahol ezt a kódot meg kell adni.
Fontos, hogy amennyiben nem csak regisztrátort szeretnénk váltani hanem tulajdonost is akkor az adatokat úgy adjuk meg,
mert a regisztrátor váltást követő 30 napig, sem újabb regisztrátor váltás, sem az adott domain név használó váltása nem kezdeményezhető.
 A regisztrátor váltással a domain lejárata egy évvel meghosszabbodik (ennek dija kiszámlázásra kerül).

Domain használó (Tulajdonos) váltás

Tulajdonosváltás során a domain használó személy változik – (ide nem értendő, amikor a domain használó személyt érintő kiemelt adatok (név és/vagy azonosító Pl.: házasságkötés esetén) változik, illetve az öröklés és a jogutód nélküli megszűnés (DRSZ 3.8.2 és 3.8.3 pontja))

Az átruházási folyamat indításához az adott domain névnek faktoros típusúnak kell lennie, és nem védheti registry lock – már az auth kód kikérésekor sem!

Amennyiben a domain névre korábban jóhiszeműségi nyilatkozat került bekérésre a lemondó domain használótól, úgy a domain név átruházási folyamata Elemzők elé kerül, és amennyiben szükséges, úgy az új igénylőnek is jóhiszeműségi nyilatkozatot kell benyújtania. Az ilyen átruházási folyamatok az ellenőrzés miatt Elemzői ellenőrzésen és szükség esetén hiánypótlás kérési folyamaton mennek keresztül.

A domain átruházása kétféle módon mehet végbe:

Irányított átruházás

Ebben az esetben csak a domain név tulajdonosa változik a regisztrátor nem.
Az irányított átruházás során az igényt csak a domain nevet kezelő Regisztrátorhoz lehetséges benyújtani, és a lemondó fél faktoros azonosítás során jóváhagyja az átruházást.

A domain nevet igénylő az átruházás indításakor megadott adatok és megerősítési opciók alapján kerül rögzítésre, illetve ellenőrzésre (mintha új regisztráció lenne).

Nyitott átruházás

Ez gyakorlatilag tulajdonosváltás és regisztrátorváltást jelent egy időben. 
A nyitott átruházás folyamata a domain engedélyezési kód kikérésével indul. Sikeres kikérés és aktiválás után a domain használó a kódot átadja az igénylőnek, és az átruházás folyamata során már a továbbiakban nincs több teendője.

Az igénylő bármelyik Regisztrátornál igényelheti a domain nevet, az igénylés során megadva az engedélyezési kódot.

Mindkét átruházási folyamat sikeres lezajlása után 30 napos átruházási + regisztrátor váltási korlátozás kerül a domain névre.