Egy jó weboldal készítésének a titkai.
Egy weboldal nem attól lesz jó, hogy agyon szép!
A szépség semmilyen hatással nem lesz a Google keresőben elért eredményekre, és ezzel együtt a vásárlásokra sem.
A weboldal attól lesz jó, hogy a látogatók megtalálják rajta a keresett információkat, termékeket, úgy hogy közben élmény a vásárlás.
Kezdjük ott hogy ki készíti a weboldalt?
A legtöbb ember, azzal kezdi, hogy megbíz egy weboldal készítő webfejlesztő embert, aki hosszas egyeztetések után elkészíti a megállmodott oldalt.
Sajnos sok esetben ez sem úgy valósul meg mint ahogy azt elterveztük.
Az üzemeltetés is kész rémálom, a legkisebb modosításért is a fejlesztőt kell hívni, aki persze folyton elfoglalt, és egy telefonszám cserét is csak 2 nap múlva tud vállalni.
És persze erre az egyszerű módosításra is leszámláz pár ezer forintot.
Pedig nem feltétlen kellene ennek így lennie!
Ma már a weboldalak többsége nem igényel programozói tudást! Akár te magad is meg tudnád tanulni, csak akaraterő kell, és az hogy félretedd a félelmeidet!
Sokan egyszerűen úgy állnak hozzá, hogy ez nekem úgysem sikerülne! Ezt erősen kétlem!
Nagyon sok olyan ügyfelünk van, aki nyugdíjasként (férfi, és nő vegyesen) kezd el saját magának weboldalakat készíteni.
Vannak olyan hölgy ügyfeleink, akik egyedül kezelnek több ezres napi látogatottságú weboldalakat / webáruházakat. Olyan sikeressen, hogy a kezdetek ota már több konkurens weboldalt / céget is felvásároltak!
Ha nekik sikerült neked miért ne sikerülhetne? Ráadásul mit veszíthetsz? Maximum az idődet és legrosszabb esetben kb: 10.000 Ft ot.
(Bár ha nem boldogulsz magad, akkor még mindig megbízhatsz egy fejlesztőt, és így a megvásárolt tárhelyre és domain névre is szükséged lesz)
A legtöbb weboldal elkészítése nem sokkal bonyolultabb mint egy esküvői meghívó megtervezése a World szövegszerkesztő programban.
Persze rá kell szánni akár egy hétvégét is, hogy megtanuljuk kezelni ezeket a programokat.
De 1-2 nap gyakorlás után, már szinte nem lesz olyan feladat amit ne tudnál te saját magad megoldani, a közösségi fórumokon pedig gyorsan kapsz segítséget.
Ebben a cikkben nem megyünk bele mélyebben a weboldal készítés rejtelmeibe, ígérem hamarosan arról is írni fogunk.
Akkor nézzük részletesebben mi is kell a jó weboldalhoz:
1: Domain név!
Ez az egyik legfontosabb dolog!
Egy domain név eldöntheti azt, hogy egy weboldal milliárdokat termel, vagy szinte semmit.
Gondoljunk bele, hogy a facebook oldal ugyanilyen sikeres lett volna ha a weboldal neve find-your-friends-online.com (keresd meg a barátaidat a neten) ???
Valószínű, hogy ha ezt a nevet adják az oldalnak, akkor ma alig ismernénk.
Hogy válassz domain nevet?
– lehetőleg legyen benne a legfontosabb kulcsszó, ezzel már is nyertél jó pár helyet a googleban.
– rövid legyen
– könnyen megjegyezhető legyen.
2: Tárhely
A webtárhely képezi a weboldalad alapját! Ha az alap nem jó akkor az eredmény sem olyan lesz mint vártuk.
A nagyon olcsó tárhelyek nél, sok esetben ingyenes vagy egyedi adminisztrációs felületet kapsz.
Ezek általában nem tudják azokat a funkciókat amiket a fizetős megoldások, ráadásul a fejlesztés is sokkal lassabb, hiszen míg a fizetős rendszereket több száz profi programozó fejleszti javítja, addig az ingyenes, vagy saját fejlesztésű rendszereket 1-10 fejlesztő.
Igy az új funkciók is sokkal később jelennek meg rájuk. Ez azt jelenti, hogy mindig egy pici hátrányban lesznek.
Sőt akár még drágábbak is lehetnek, mivel Pl a cPanel hez ingyenesen jár az SSL tanúsítvány, addig a legtöbb ingyenes felület nem tud ilyet, igy + 3-5 ezer Forint/ domain név ért ezeket külön kell megvásárolni.
A legnépszerűbb kezelőfelület a cPanel, szerintünk nem véletlenül, a világ legnagyobb cégei is ezt használják.
Az ingyenes tárhely kezelőfelületek: 1. CyberPanel · 2. ISPConfig · 3. Webmin · 4. CentOS · 5. Vesta Control Panel · 6. Kloxo · 7. aaPanel.
Ahol ilyennel hirdetik a tárhelyeket, ott valószínű, hogy mindenből a legolcsóbbat kapod, valószínű, hogy minden más is ingyenes megoldásokkal van megoldva, mint a SPAM szűrés, víruskeresés, Weboldal védelem, + valamelyik ingyenes Linux verziót használják.
Persze a kezelőfelület egy dolog, a sebesség sokkal fontosabb! Sajnos ezt a legnehezebb kideríteni, hogy melyik tárhely mennyire gyors.
Azoknál a cégeknél, ahol ki van írva hogy a tárhelyekhez milyen erőforrások vannak hozzárendelve, ott ebből lehet következtetni a sebességre.
Ahol nincs feltüntetve, ott ez olyan mint a zsákbamacska, vagy jó lesz vagy nem lesz jó! Sajnos a magas árak sem feltétlen jelentik azt, hogy egy szolgáltatás jó és gyors.
3: Weboldal motor
Három fő csoport van, az egyik az egyedi fejlesztésű weboldal, a másik a CMS rendszerek, a harmadik a bérelt megoldások.
Egyedi fejlesztés:
Az egyedi fejlesztéseket szerintem csak akkor szabad választani, ha neked valamilyen nagyon egyedi megoldásra van szükséged. például, olyan webáruházra, ami egyben nagykereskedés, és készletnyilvántartás, és számlázó is egyben.
Miért nem ajánljuk az egyedi fejlesztésű oldalakat, ha semmi nem indokolja a használatát?
Azért mert az egyedi programokhoz állandó programozóra lesz szükséged! Mi rendszeresen látunk olyan weboldalakat, amiket jó pár éve elkészített egy programozó, aztán az évek során rájötek, hogy a programozó nagyon drága, főleg ha akkor is fizetni kell, ha semmit nem kel az oldalon csinálni.
A lényeg az, hogy a programozó nem foglalkozott a honlappal. Az évek során annyira elavult, hogy már nincs olyan régi szerver, amire fel lehetne tenni.
Ugyanis a programok is fejlődnek, az újabb rendszerek, újabb PHP verziókra íródtak, a szerverek is ezeket követik. A régi már “senki” álltal nem használt PHP verziók kikerülnek a támogatási körből, igy azok a programok amik ilyenre írtak, használhatatlanok lesznek, még akkor is ha amúgy a weboldal jól működik.
Szóval csak akkor csináltass egyedi oldalt, ha a programozót is meg tudod fizetni folyamatosan! Egy weboldal soha nincs kész! Folyamatos fejlesztést javítást igényel.
CMS rendszerek:
Ezek kész alap programok, ráadásul a többség ingyenes!
Ezek használata nem igényel programozói tudást. Kis gyakorlással bárki elsajátíthatja a kezelésüket.
Igy nincs szükséged fejlesztőre, de ha később mégis másra akarod bizni az oldal kezelését, pillanatok alatt találhatsz rá embert.
Ma már szinte nincs olyan feladat amit ezek segítségével ne lehetne megoldani.
Rengeteg speciális kiegészítő van hozzájuk, amiknek egy jó része ingyenes, és van egy csomó fizetős is.
A frissítés a legtöbb rendszerhez és kiegészítőhöz, hetente, havonta érkezik, ezek telepítése legtöbb esetben 1-2 kattintás.
A CMS rendszerekben nincsennek korlátozások, nincs megszabva, hány terméket tölthetsz fel, vagy hány kategóriát hozhatsz létre.
Bérelt rendszer:
Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy egy bérelhető webáruház az soha nem kerül a tulajdonodba.
Ezt akkor is fizetni kell, ha épp szüneteltetni szeretnéd az oldalt pár hónapra, ha nem fizeted a havi díjat, akkor törlik a rendszert, és vele a rengeteg munka is kárba vész.
A rendszer üzemeltetőjétől függ az, hogy mennyit fizetsz, nincs választási lehetőséged, hiszen ezt a rendszert nem tudod más szolgáltatóhoz átvinni.
A rendszer üzemeltetőtől függ az, is, hogy milyen funkciók érhetőek el, és az is hogy azokért mennyi plusz pénzt kérnek el.
A legtöbbször korlátozva van a feltölthető termékek száma, a kinézetek száma is (kb: 20-30 féléből lehet választani)
Persze előnyei is vannak a rendszernek, rögtön kész rendszert kapsz, a feladatod jóformán annyi csak hogy feltöltsd a termékeket.
A frissitéseket is az üzemeltető fogja megoldani, neked ezekkel nem lesz gondod.
4: Webdesign.
Sokan itt követik el az egyik legnagyobb hibát. Azt gondolják, hogy a terméket a dizájn fogja eladni.
De ez tévedés! Nézd meg az igazán nagy cégeket a weboldalaik a lehető legegyszerűbb minimal design-al készülnek.
Legtöbbször egy egyszerű fehér oldal, pár gombbal kiegészítve. A lényeg, hogy a látogató figyelmét a lehető legkevesebb dolog terelje el a lényeges tartalomról!
A túl sok kép épp olyan zavaró lehet mint a túl kevés. De az is zavaró amikor a szöveg nincs tagolva, és egy egybefüggő maszlag az egész.
Ma már az emberek többsége mobiltelefonról böngészi az oldalakat, épp ezért kiemelten fontos, hogy az oldal mobilbarát legyen.
Annyira fontos, hogy ma már a Google találatokba sem kerülsz be olyan oldalal ami nem mobilbarát!
5: Gyors weboldal.
A gyors weboldal elsősorban a keresők miatt fontosak, mivel a rangsoroláskor a sebességet is figyelembe veszik.
Sokkal kevésbé számít a sebesség a rangsorolásnál, mint sokan azt gondolják. Egy gyors weboldal önmagában nem elég, a jó helyezésekhez.
Viszont jó pár helyezést nyerhetsz vele! Nagyon nem mindegy hogy az oldalad egy kulcsszóra az 5. helyen van, vagy a 10. helyen.
A sebesség az előző három ponttól egyformán függ. Azaz, gyors tárhely kell, egy jó CMS motor, megfelelő kiegészítőkkel, és jó dizájn.
A tárhely gondolom egyértelmű, ezt nem is fejteném ki bővebben.
Sokan nem is gondolnák, hogy a CMS motornak és a kiegészítőinek mekkora szerepe van a sebességben.
Egy programot sokféleképpen meg lehet írni, a felszínen mindegyik ugyanazt fogja csinálni, viszont a felszín alatt, van amelyik gyorsabban fog futni, és van amelyik lassabban.
Az igazán jó program az, amelyik nincs túlbonyolítva, viszont odafigyeltek a biztonságra. Ezek tudnak igazán gyorsan működni.
Gondolom te is ismersz olyan embert, aki a legegyszerűbb dolgot is túlbonyolítja, és a végeredmény sem olyan lesz mint amit szeretnél. (Mr. Bean egy jó példa erre)
Nos a programozók között is van ilyen. Az ő programjaik lassabbak mint a többi, ezzel nem nagyon lehet mit csinálni, le kell cserélni, más hasonló kiegészítőre.
A webdizájn is hasonló, ennek is egy része a programozás, ezt is el lehet rontani, viszont itt a külső is befolyásolja a sebességet.
Minél több dolgot akarunk megjeleníteni a weboldalon, annál lassabb lesz az egész oldal.
6: Felhasználói élmény.
Gondolom te is találkoztál már olyan oldalal, ahol megnyitás után rögtön felugrik egy figyelmeztetés, hogy mi bizony Cookie-t használunk, és hogy elfogadod e.
Ezt boldog boldogtalan az arcunkba tolja, csak azért mert fogamuk sincs hogy kell e vagy nem kell, és mivel félnek a bírságtól, inkább megjelenítik.
(elárulom, hogy ez már nem kötelező, láttad egyszer is a facebook, google, bank oldalán? )
Aztán, ahogy ezt bezártad, jön a Lájkold a Facebook oldalunkat. Hát persze, még soha nem láttam, de már is követni fogom. Főleg, ha nincs is Facebook fiókom.
Legvégén, még megjelenik, hogy ez a weboldal üzeneteket szeretne küldeni nekem.
Nekem sokszor ennyi elég is volt az oldalból, és anélkül, hogy bármit is olvasnék rajta, bezárom. Föleg ha a popupp ablak bezárás gombja a képernyőn kívűl jelenik meg!
Én azt javaslom, hogy ezeket amennyire lehet kerüljük, finomabb módszerekkel is rá lehet venni az embereket arra, hogy kapcsolatban tudjunk maradni.
Ugyanúgy zavaró, ha egy weboldalon a menüsor nem a megszokott helyen van, elvégre ki keresné azt lent, ha minden oldalnak a tetején, vagy a bal oldalán van?
A logikátlan menü felépítés is nagyon zavaró tud lenni, az amikor mindent al-al-al menükbe szervezünk.
Például: Főoldal–>Kert–>öntözés–>Locsólótömlők–>1/2 colos tömlők–>UV álló tömlők–> Merevített falú tömlők
Egy jó rendszerben, bármelyik terméket vagy szolgáltatást, maximum 3 kattintással el lehessen érni! További szükítésre, szüröket kell alkalmazni.
Az oldal használata legyen egyértelmű, ha valahova kattintani kell, ott látszódjon, hogy az ott egy gomb és hogy oda kell kattintani.
Az sem baj, ha kiemeljük >>>Kattints IDE<<<
Ha valahol valamit meg kell adni, az is legyen egyértelmű, ne kérjünk be felesleges adatokat, Anyja neve, szeme színe, születési dátum, stb…. Csak ha muszáj.
7: Hajtás feletti rész.
A weboldalnak azt a részét nevezzük így ami görgetés és kattintás nélkül megjelenik a látogató számára, azaz a weboldalad felső kb: 1000 pixel magasságú részét.
Ez gyakorlatilag olyan mint egy újság címlapja. Ha el akarod adni az újságot, akkor ütős címlapra van szükség.
Sok weboldalnál ez a rész egy nagy képből áll, ami alig alig szolgál információval a látogatónak.
Vagy videó indul el, amit senki nem akar végignézni, biztos nagyon szép nagyon jó, de ha ez nem a youtube2, akkor a legtöbb ember nem akar videókat nézni.
Olyan információk és temékek jelenjenek meg itt rögtön amik a látogató számára érdekesek, és vonzóak.
Legtöbbször arra sem kíváncsiak, hogy kik is vagyunk Pl kerüljük ezeket: Üdvözöljük a weboldalunkon!… Cégünk 1523 ban alakult, és azóta foglalkozunk…..
Azt rakjuk az előtérbe amit el akarunk adni! Ha a termék érdekli a vevőt, akkor majd rákeres arra, hogy kik vagyunk, és a többi információra.
8: Cím sorok és tagolás használata.
A jó átláthatóság nagyon fontos, ezt könnyítik meg a cím sorok használata. Ráadásul a cím sorokat a Google is kiemelten figyeli.
A cím sorokba elhelyezett kulcsszavak, segítik a jobb helyezés elérését a Goggle keresőben.
A cím sorok (Headline) <h1>,<h2><h3>, stb… tagekkel kezdődnek a kódban.
9: Megfelelő tartalom.
Egy weboldalra nem elég csak a száraz szöveg, olyan szöveg kell ami megfogja a látogatót, amivel hatni tudsz rá.
Az emberek többsége érzelmi döntéseket hoz.
Ezért a szövegírásban az érzelmekre kell hatni.
Vázold fel a problémát, majd a megoldást is rá, írd le mivel tud az adott termék többet mint a többi hasonló termék.
Miért éri meg nálad megvenni a terméket.
Ha több információt közölsz egy termékről mint a konkurenciád, akkor hozzáértőnek fogsz tűnni.
Az emberek sokszor ott vásárolnak, ahol megkapják a megfelelő megerősítést arról, hogy a megvásárolni kívánt termék tényleg az amit ők keresnek.
Érdemes megnézni a Wall street farkasa című filmet, és megfigyelni, hogy megfelelő szöveggel szinte bármit el lehet adni bárkinek!
A tartalom írásnál az is nagyon fontos, hogy a szöveg megfelelő arányban tartalmazon SEO kulcsszavakat.
Ugyanis a szöveget nem csak a weboldal látogatóinak írod, hanem a Google kereső robotjainak is!