A weboldalak törvényileg kötelező elemei

Sokan nem tudják, hogy az elkészült weboldalra vannak olyan tartalmi elemek amelyeket kötelező felrakni.
Ezek a szabályok elsősorban céges weboldalakat érintenek, de amennyiben bármilyen adatot bekérsz egy látogatótól, legyen ez akár egy e-mail cím, vagy név. Abban a pillanatban a magánszemélyekre is vonatkozik a törvény (bizonyos részei)

Jó páran erre csak legyintenek, de a nemtudás nem mentesít a kötelezettség alól, bármikor befuthat egy bírság.



2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről írja elő, hogy egy szolgáltatónak milyen kötelező elemeket kell feltüntetnie (könnyen hozzáférhető módon!)


1: A weboldal tulajdonos adatait.


Alap adatok:

Név
Cím
adószám
telefonszám
elektronikus levelezési cím.

Bizonyos szabályozott szakmák esetén egyéb adatokat: bizonyítványok, vagy engedélyek számát is fel kell tüntetni
Például: Klímás cégnél, az F-Gáz azonosító számot is fel kell tüntetni.
Mi most ide nem szeretnénk mindent felsorolni, azok akik valamilyen szabályozott tevékenységet folytatnak érdemes elolvasni a törvényt.



2: A tárhely szolgáltató adatai! 4. § h.)



Ezt elvileg bármilyen weboldalon fel kell tüntetni, még akkor is ha csak étel receptek vannak a weboldalon.
Az persze más kérdés, hogy ezt valaha valaki ellenőrzi-e.
A jogalkotó célja ezzel valószínűleg az, hogy amennyiben bárki a weboldalon olyan tartalmat fedez fel, ami nem odaillő, vagy jogvédett tartalom, akkor azt a szolgáltató felé is tudja jelezni.

Én megkérnék mindenkit, hogy ezt az adatot úgy helyezze el az oldalán, hogy egyértelmű legyen, hogy a feltüntetett adatok a tárhely szolgáltató adatai.
Ugyanis, amióta ezt a jogszabályt bevezették, szinte napi szinten kapunk telefonokat, e-maileket, amiben termékek után, vagy postázással kapcsolatban érdeklődnek.
A legrosszabb az egészben, hogy sok telefonáló, egyszerűen nem akarja megérteni, hogy a megrendelt terméket nem tőlünk rendelték meg, és hiába próbáljuk neki elmagyarázni, hogy mi csak a tárhely szolgáltatók vagyunk, csak tovább erősködnek, hogy biztos innen rendelték, hiszen kint van az oldalon a telefonszám is.
Épp ezért az lenne a kérés, hogy a telefonszámunkat lehetőleg NE írják ki.

Példa:

Tárhely szolgáltató adatai:
Icon Média Kft.
6000, Kecskemét, Csóka u. 26.
email: info@webdigital.hu
Weboldal: webdigital.hu




3: Adatkezelési tájékoztató


2018. május 25-e, a GDPR életbelépése után az adatkezelési tájékoztató is kötelező eleme minden olyan weboldalnak, amely a látogató bármilyen adatát kezeli.
Gyakorlatilag bármilyen adat ide tartozik: név, cím, e-mail cím, telefonszám, stb…

Az adatkezelési tájékoztató minden cég esetében más, hiszen van hogy bizonyos adatokat házon belül kezelnek, és bizonyos adatokat átadnak harmadik félnek.
Épp ezért adatkezelési tájékoztatóra nincs egységes formanyomtatvány.
Gyakorlatilag azt kell benne leírni, hogy az ügyfél adatait milyen célból kérik be, ahhoz kik milyen célból férnek hozzá, meddig tárolják azokat.
Például: le kell benne írni, hogy a bekért számlázási adatokat, a külsös könyvelő cég is meg fogja kapni, hiszen a számlákon a vevő adatai is szerepelnek.
fontos, hogy adatkezeléssel nem csak a weboldalad kapcsán kell foglalkoznod, mert lehet, hogy vállalkozóként (vagy akár magánszemélyként) még nincs is weboldalad, de kezelsz adatokat, ez mindenképpen egy tágabb terület, aminek áttekintéséhez érdemes szakjogász segítségét kérni.




4: Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF)



Ha elektronikus úton értékesítesz szolgáltatást vagy terméket, az info törvény előírja, hogy miről kell tájékoztatni a megrendelés elküldését megelőzően a megrendelőt:

Az ÁSZF-ben is szerepelnie kell a cégadatoknak, érdemes kapcsolattartót is külön megnevezni.
Tartalmaznia kell a megrendeléssel kapcsolatos technikai lépéseket, amelyeket a szerződés elektronikus úton való megkötéséhez meg kell tenni (részletesen írd le a rendelés lépéseit, és hogy mi történik a leadás után – fizetési és szállítási lehetőségek részletei);
Továbbá, azt, hogy az adott szolgáltatást, ki, és milyen feltételekkel veheti igénybe.

Ki kell térni a szavatossági és jótállási részletekre, a panaszkezelésre, az elállásra, fel kell tüntetni a Fogyasztóvédelmi Hatóság elérhetőségeit, a Békéltető Testületek listáját is.

Sajnos ez a terület is, olyan, hogy nem lehet sablon szövegekből dolgozni.
Egészen más szabályok vonatkoznak, egy kisgép kölcsönző-re, mint egy kisgép webáruházra.



Épp ezért, ha Te magad probálod meg ezeket megírni, mindenféleképpen javaslom, hogy nézd át több nagy cég ilyen nyilatkozatait, szerződéseit.
A nagy cégeknek remélhetőleg volt pénzük egy jogászt megbízni, aki szakszerűen meg tud írni egy ilyen dokumentumot.
Nyugodtan ki lehet egészíteni, saját rendelkezésekkel.
De azzal fontos tisztában lenned, hogy a törvényi szabályozást semmilyen szerződéssel nem lehet felülírni.

Azaz, hiába írod bele az ÁSZF be, hogy az általad forgalmazott műszaki cikkekre nincs garancia, ezt hiába fogadja el a vásárlód.
Az ilyen kitételeket semmisnek fogják minősíteni, hiszen törvény írja elő, hogy bizonyos műszaki cikkekre mennyi garanciát kell vállalnia az eladónak.
Ráadásul, ilyenért még bírságot is lehet kapni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük