Weboldal sebesség - szerver válaszidő

  Előszó: A cikket érdemes végigolvasni, mivel a (szerintünk) lényeges dolgot a cikk végében írjuk le, de hogy minden érthető legyen, az alapoktól kezdjük a leírást.
Azt azért hozzátenném, hogy mi nem vagyunk SEO szakemberek ami egy külön szakma. De azért úgy gondolom, az elmúlt 20+ év informatikai pályán eltöltött idővel, valamicske rálátásunk van a dolgokra, főleg szerver oldalról.

Amióta a Google bevezette, hogy a találati oldali rangsorban a weboldal sebessége is szerepet játszik, egyre több levelet kapunk ezzel kapcsolatban, hogy lehetne növelni a sebességet.
A legtöbb ilyen jellegű kérdés a szerver válaszidejével kapcsolatban érkezik, mivel a legtöbb ember azt gondolja, hogy a szerver válaszidő a szervertől függ.

Nos mint minden éremnek ennek is két oldala van.
A válaszidő valóban függ a szerver sebességétől, de minimum ugyanilyen mértékben, ha nem jobban függ a weboldal felépítésétől, a weboldal optimalizálásától.

Kezdjük ott mi is az a szerver válaszidő, és mitől függ ennek az ideje:
Amikor meglátogatunk egy weboldalt, akkor a böngészünk elküld egy kérést a szerver felé, ezt a kérést a szerver feldolgozza, majd válaszol rá. A kettő között eltelt időt nevezzük válaszidőnek.
A szerverek válaszidejét számtalan tényező befolyásolhatja: A két gép közötti távolság, nem mindegy hogy a kérés a Budapesti szerverterembe,  szegedről érkezik, vagy Ausztráliából.
Nagymértékben függ a válaszidő az internet kapcsolattól is. Rendszerint a hazai, és a nemzetközi sávszélesség nem egyforma, míg a haza sávszélesség gigabites, addig a nemzetközi sávszélesség a legtöbb esetben csak (maximum) 10Mbit.  (kb: 100x lassabb)
Ez két ok miatt van, egyfelől a szerverre érkező látogatók 95%-a Magyarországról érkezik, másfelől a nemzetközi sávszélesség igen drága, és rendszerint adatmennyiség korlátos csomagokban kapható. Azaz, ha nemzetközi írányba is gigabítes internettel rendelkeznénk, akkor a tárhelyek ára 40-50%-kal magasabb lenne, miközben az ügyfelek jelentős számának ez semmilyen pluszt nem jelentene.  
Ezen felül függ a szerver hardver kiépítésétől is, egy lassú CPU lassan dolgozza fel a kérést, egy lassú HDD, lassabban szolgáltatja az adatot a CPU nak, stb...   Nos ezen a téren úgy gondolom jelenleg elég jól állunk a szervereinkben csak SSD meghajtók találhatóak, 100GB körüli RAM mal , és 2db nagyon erős CPU val. (a legtöbb szolgáltattató, ennek a felével dolgozik) 

És akkor nézzük a másik oldalt a weboldal felől.
A szervernek elküldött kérés, rendszerint az, hogy szeretnénk megnézni xy.hu weboldal-t. 
Ahhoz hogy a szerver a kérésre elküldje a weboldalt, össze kell azt neki állítania. Egy mai modern weboldal nem HTML fájlokból áll, hanem .php fájlokból, adatbázisból, továbbá sok esetben külső forrásokból. 
Minél komplexebb egy oldal, annál több adatot kell kikeresni az adatbázisból. Ha az adatbázis nagy méretű, esetleg tele van szeméttel, nincs indexelve, akkor a keresés sokáig fog tartani.
Konyhanyelvre fordítva: képzeljünk el hogy kapunk egy listát, hogy egy raktárból szükségünk van 80 db különböző tárgyra. Minél nagyobb a raktár, mimnél több tárgy van benne, annál több időbe fog kerülni a keresett tárgyaknak a megtalálása.
A lista itt a kéréseket jelenti, a raktár pedig az adatbázist. A keresést gyorsíthatjuk, ha az adatbázis indexelve van, azaz a listán fel van tüntetve, hogy az adott tárgy melyik sorban melyik polcon található. 
De bizonyos esetben az indexelés is lassíthatja a keresés gyorsaságát. 

De ugyanilyen fontos maga a weboldalnak, vagy ehhez tartozó kiegészítők, pluginok és modulok, sablonok programozása.
A programozás az alapja mindennek! A legegyszerűbb programot is sokféleképpen lehet megírni, a külsőleg lehet pont ugyanúgy néz ki mindegyik, viszont sebességben hatalmas különbségek tudnak lenni.
Talán a legszemléletesebb példa, amivel már a legtöbbünk találkozott, az az internet böngészők közötti sebesség különbség.
Nagyjából mindegyik ugyanúgy nézz ki, pont ugyanazt csinálja, és ugyanazon a gépen is fút, a sebességkülönbség viszont sok esetben mégis másodpercekben mérhető. 
Ez mind a programozásbeli különbségeken múlik.
A weboldalak, modulok, pluginok programozói között is ugyanúgy vannak különbségek. Programozni nagyon sokan tudnak, ezek közül bárki fejleszthet wordpreshez, vagy jommlához modult,plugint, sablont, senki nem kéri számon a tudásukat.
Viszont ha ugyanezek a programozók a Google-hoz, vagy a Facebookhoz jelentkeznének programozónak, a 95%-uk biztos hogy nem felelne meg a követelményeknek! 
Ez persze nem azt jelenti, hogy azok a fejlesztők akik sablonokat programoznak rossz programokat készítenek, inkább azt, hogy sok olyan sablont találni, ami nem a legoptimálisabban lett leprogramozva.

Mit lehet tenni, ha nagyon lassúnak tűnik az oldal?
Első lépésként érdemes kikapcsolni az összes plugint és modult! Ha most gyors az oldal, akkor el kell kezdeni egyesével visszakapcsolni a pluginokat és a modulokat, közben folyamatosan tesztelni ellenőrizni az oldal sebességét.
Ha megtaláltuk a lassulást okozó alkalmazást, az helyett keressünk valami hasonló-t.  Sok esetben a sablon is okozhat lassulást, cseréljük le ideiglenesen a gyári sablonra, és teszteljük az oldalt, ha nincs változás, akkor máshol kell keresni a hibát.

Továbbá nagyon sokat tud segíteni a sebességen egy jó cache bővítmény! Itt a hangsúly a jón, van, mert sajnos ezek között is találni olyat ami nem hogy gyorsítaná az oldalt, inkább lassítja.
Mit is csinál ez a a bővítmény? A weboldalakat előre legenerálja a php fájlokból és adatbázisból készít egy egyszerű HTML oldalt, ami már nem igényli a szerver oldali adatfeldolgozást, a kérésre elég csak elküldeni a HTML fájlt, + egyéb kliens oldali kiegészítőket.
Ezzel akár másodperceket is lehet faragni egy nagyon összetett weboldal sebességén.  (ez sem minden esetben segít, véletlenszerűen megjelenített képeket, cikkeket, nem tud kezelni)

Fontos, hogy ne akarjunk mindent egy oldalra kipakolni! 
Gyakori, hogy egy webáruház kezdőoldalára a fejlesztő, vagy a tulajdonos kipakol mindent amit csak tud. Jó nagy slider, ami 5-10 képet jelenit meg, alá pedig véletlenszerűen 30-60 termék, pár cikk, facebook modul, stb...
Van olyan is ahol még időjárás modul is van. (szerencsére ez ma már egyre ritkább) 
Ezek mindegyike egy egy kérés a szerver felé, amihez minden esetben meg kell keresnie a szervernek a termékhez tartozó szöveget, árat, stb....  ezek hatással vannak a válaszidőre.


Sokan persze nem hiszik el, hogy ez ennyire összetett dolog.
De bárki kiapprobálja a saját tárhelyén, hogy hogy működik egy frissen telepített oldal, pl: wordpress
Nekünk a frissen telepített wordpress oldalra 98% os eredményt kaptunk.
(az oldal egy sima medium csomagra lett telepítve, természetesen a telepített alkalmazást a biztonság miatt a teszt után töröltük, ezért senki ne akarja ezt a linket tesztelni) 



A cikk itt vége is lehetne, de mi azért ennél egy picivel továbbmennénk, mert ismerjük az embereket. És tudjuk hogy az emberek nagy része sem állna meg itt ennyinél.
Rendszeresen tapasztaljuk, hogy hiába mondjuk ezt el, nekik csak kellene az a 100% közeli eredmény, mert attól várják a megváltót.
Azt hiszik, ha weboldaluk 100% os lesz, akkor a keresőben az első oldalra ugrik a weboldaluk és onnantól kezdve csak úgy dőlnek a látogatok a weboldalra, és hamarosan olyan forgalmat bonyolítanak le mint az amazon.com.

Én ilyenkor azt szoktam javasolni az ügyfeleknek, hogy írják be a Google-ba azt a kulcsszót amire szeretnének az első oldalon lenni.
Az első 10 találatot teszteljék le a  PageSpeed Insights - Google Developers  eszközzel. 
Valószínű, hogy az első 10 helyezett többségének a sebesség tesztje a közepes zónában fog lenni azaz 50-89% közötti értékben. 
Továbbá lesz 1-2 oldal a 90-100% os mezőben is, és rendszerint 1-2 oldal a 0-49% os mezőből is lesz.

Mi ebből a tanulság? 
Számomra annyi, hogy ahhoz hogy valaki az első 10 be kerüljön nem a sebesség lesz a meghatározó tényező a rangsoroláskor.
Gondoljunk  csak bele, hogy önmagában a sebesség semmit nem ér tartalom nélkül.
példa:
Ha létrehozok egy HTML fájlt, amibe csak annyit írok, hogy mobiltelefon, valószínű ez lesz a föld leggyorsabb mobiltelefon-os weboldala, az oldal betöltődési ideje kb: 2 milliszekundum környékén lenne.
De hiába a gyorsaság, ha nincs mögötte értékelhető tartalom, ezzel az oldallal soha nem kerülnénk be még az első 100 találatba sem.

Mi kell tehát ahhoz hogy az első oldalra kerüljünk?
Hát ez jó kérdés!  :-) 
Sajnos erre a kérdésre még a legjobb  SEO szakemberek is csak megközelítőleg tudnak válaszolni.
Hiszen a Google, már jó pár éve bizalmasan kezeli a kereső rangsorolási algoritmusát.
Bizonyos információkat közzé tesz, de sok mindent nemárul el.
Például, azt mindenki tudja, hogy a rangsorolásban a sebesség is szerepet játszik.
Igen ám de milyen mértékig játszik szerepet? 1%, 5%, 10%, 50%, .......???
Na ez a nem mindegy!
Sokan több tízezer forintot ölnek abba, hogy a weboldal sebességük pár százalékot javuljon, miközben valószínű ez a találati rangsort, csak nagyon kismértékben befolyásolja.

Ha valaki az első oldalra akar kerülni, akkor valószínű jobban teszi, ha az energiáit a tartalom fejlesztésre koncentrálja.
Minél több releváns cikk leírás kerül fel az oldalra, annál közelebb kerülünk az első helyhez.

Az is fontos, hogy milyen gyakran kerül fel új tartalom a weboldalra.
Ha csak 1-2 havonta változik a tartalom, akkor ezt a Google is érzékeli, és nem pazarolja az erőforrásait arra, hogy nap mint nap beindexelje az oldalt.
Az ilyen oldalakat van hogy csak 1-2 hetente vagy havonta indexeli újra.
Míg ha naponta kerül fel új tartalom, akkor óránként is újraindexelheti. 

  • 0 A felhasználók hasznosnak találták ezt
Hasznosnak találta ezt a választ?

Kapcsolódó cikkek

A weboldalam a Google keresővel és a többi keresővel is megtalálják?

A nagyobb keresők automatikusan beindexelik az oldalakat, amelyek a mi tárhelyeinken vannak, így...

Képek optimalizálása

Azt hogy milyen gyorsan töltődik be a weboldal, nagymértékben meghatározza, a weboldal mérete.A...

Google rangsor - mobilos nézet

A Google már rég 2016-ban bejelentette, hogy a weboldalak rangsorolásánál a későbbiekben előrébb...

A weboldal mérete és a betöltődési idő, kapcsolata.

A képek optimalizálásáról egy másik cikkben írtunk, viszont onnan átemelek egy rövid részt, hogy...