Automata weboldal telepítő Installatron használata.


Tapasztalatunk szerint nagyon sokan szeretnének weboldal maguknak, de a legtöbb ember már a telepítésnél elakad.
Legtöbbször a bátortalanságuk miatt, mivel már eleve úgy állnak hozzá, hogy ehhez emberfeletti képességekre, de minimum programozói tudásra lesz szükség. 
Az ő számukra nyújt igazi megváltást az automata weboldal telepítő alkalmazás.
De azoknak is érdemes ezt használni, akiknek a hagyományos telepítési eljárás nem okoz gondot, mivel az automata telepítővel a telepítési idő 1-2 perc.

Mivel tapasztalataink szerint jelenleg a Wordpress tartalomkezelő (weboldal készítő) a legnépszerűbb alkalmazás, ezért ennek a telepítésének a folyamatait mutatjuk be.
De gyakorlatilag az összes többi alkalmazás telepítése 90% ban megegyezik az itt leírtakkal.

Előre is elnézést kérünk a hosszú leírás miatt, de a kezdők miatt igyekeztünk minél részletesebb leírást készíteni, hogy biztos senkinek ne okozzon gondot a telepítés.
Biztosak vagyunk abban, hogy ezt az írást elolvasni háromszor annyi ideig tart mint, magát a telepítés lépéseit elvégezni. Ezért ne ijedjen meg, sokkal könnyebb lesz mint gondolná!

Kezdeti lépések:

1. Ahhoz hogy egy alkalmazást telepíteni tudjunk szükségünk van egy domain névre vagy egy al-domain névre.
A wordpresst érdemes rögtön arra a domain névre telepíteni, amin használni szeretnénk mivel a későbbi domain név cserét csak külön pluginnal lehet végrehajtani.
A domain név felvételéhez a cPanel felületen keressük meg a kiegészítő tartományok menüpontot.

Az  Új tartománynév mezőbe írjuk be a domain nevünket.
A többi mezőt a rendszer automatikusan kitölti, ezért nekünk már csak a  Tartomány hozzáadása gombra kell kattintanunk.
Fontos, hogy a domain név csak akkor fog működni, ha annak a DNS-e a mi szerverünkre mutat.
Legegyszerűbb ha a cégünk által biztosított DNS szervert használja: ns1.webdigital.hu és 
ns2.webdigital.hu 
Amennyiben a domain nevet cégünknél regisztrálta a webdigital.hu (ügyfélkapu) ba bejelentkezve a domain név/ kezelés menüpontban ellenőrizheti a Névszervereket.
Amennyiben nem a fenti névszervereket látja, írja át erre.
Ha a rendszer nem engedi átírni a névszervert, akkor ön valószínű még nem vette fel a kiegészítő tartományokba a domain nevet, vagy elgépelte azt.

2. PHP verzió beállítása.
A tárhelyen nem a legfrissebb PHP verzió az alapértelmezett beállítás, hanem a legáltalánosabban használt verzió.
Viszont sok weboldal, közöttük a wordpress is már csak újabb PHP verzióval hajlandó működni, 2019-től már minimum 7.0-ás PHP verzió kell a működéséhez. (ha ezt a leírást később olvassa, elképzelhető, hogy addigra már magasabb lesz a minimális verzió)
megjegyzés: Ha más alkalmazást szeretnénk telepíteni, akkor a telepítés előtt keressünk rá a googleba az "alkalmazás neve + PHP version" szavakra, és máris meglátjuk milyen PHP verziót kell hozzá beállítani. (egyébként a telepítő is jelezni fogja nekünk, ha nem megfelelő verzió van beállítva, de lényegesen egyszerűbb ezt előre megcsinálni, mint a telepítést újrakezdeni)

A PHP beállításhoz a cPanel felületen felületen keressük meg a MultiPHP Manager menüpontot.
Itt keressük meg a domain nevet aminél PHP verziót szeretnénk váltani, és pipáljuk ki az előtte található négyzetet. 
Ezután a legördülő listából válasszuk ki a megfelelő PHP verziót, és kattintsunk az Alkalmazás gombra.



Ezzel a szükséges előzetes beállításokat meg is tettük, kezdődhet a telepítés.

1:
A telepítéshez keressük meg a cPanel felületen az Alkalmazás telepítő részt, és kattintsunk a wordpress ikonra.


2:
A következő ablakban egy kis leírást láthatunk az alkalmazásról, az elérhető nyelvekről, valamint arról, hogy az alkalmazásra milyen licenc vonatkozik.
Ha szeretné telepíteni az alkalmazást kattintson a „+ telepítse ezt az alkalmazást” gombra.  

3:
Első lépésben meg kell adni a domain nevet, amire a weboldalt telepíteni szeretnénk. 
Ehhez kattintsunk a Domain mező végén található kis nyilacskára, a legördülő listában láthatjuk az összes domain nevünket, ami a tárhelyre fel van véve.
 

Amint látható, minden domain névhez 4 féle verzió érhető el.

http://.....                (nem ajánlott)
http://www.....    (nem ajánlott)
https://.....              (ajánlott)
https://www.....  (ajánlott)

Mi mindenféleképpen azt javasoljuk, hogy domain nevét  https  el kezdődő domain névre telepítse, mivel a HTTP protokoll ma már nem támogatottnak minősül, és a böngészők lehet hogy nem is jelenítik meg a tartalmat.
Azt hogy a kettő közül melyiket választja, egyéni döntés, mi a rövidebb verziót preferáljuk. 
A különbség a HTTP és a HTTPS között annyi, hogy a HTTP protokoll titkosítatlan csatornán kommunikál a látogatókkal, míg a HTTPS verzió titkosított csatornán küld és fogad adatokat.

A HTTPS használatához szükség van egy SSL telepítésre, amit a rendszerünk automatán elvégez. Sajnos az automata viszonylag lassan telepíti az SSL-t, ezért ha a telepítés után nem jön be a weboldal ne ijedjünk meg, valószínű az SSL még nem települt a domain névre.  Ezen könnyen segíthetünk, ha kézzel indítjuk el az SSL telepítést (1 gombnyomás) Ehhez segítséget itt talál.  

Útvonal: Ide általában nem kell írni semmit, csak akkor használja, ha a weboldalt valami oknál fogva nem a domain név gyökérkönyvtárába szeretné telepíteni.

További beállítások: 


 
A verzió résznél érdemes mindent az alapbeállításokon hagyni, de azok kedvéért, akik szeretnék jobban érteni a telepítőhöz, leírjuk mi mire való.

 
- Verzió
A telepítőben elérhető programverziók.
Biztonsági szempontból érdemes mindig a legfrissebb verziót telepíteni.

- Automatikus frissítés
Célszerű az alapértelmezett, ajánlott beállításokat használni.
Biztonsági mentés készítése és minden új verzióra frissítés. csak azért nem ajánlott, mert a mentések a tárhelyre készülnek, ezek pedig nagyon gyorsan megtöltik a tárhelyet, olyan esetben amikor nincs elég hely a biztonsági mentés készítéséhez, a frissítést sem tudja megcsinálni a rendszer.  (ez a biztonsági mentés nem keverendő össze a rendszerünk által készített biztonsági mentéssel, amit külön kezelünk)

- WordPress Plugin Automatikus frissítés:
Biztonsági szempontból jó, ha mindig frissíti a WordPress beépített pluginjait,  Azonban a verzió frissítéssel előfordulhatnak inkompatibilitások. Pl. újabb verziójú WP-re történő frissítés után lehet, hogy a modulok nem, vagy csak részben működnek. Ezért ezt is érdemes inkább kézzel elvégezni, igy hamarabb észre lehet venni és elhárítani, ha  inkompatibilitási problémák léptek fel.

- WordPress Theme Automatikus frissítés:
Ez a beállítás csak a beépített sablonokra vonatkozik, a legtöbb weboldal tulajdonos nem ezeket használja hanem profi csapat által készített sablonokat.  Ezeket a rendszer nem képes frissíteni.
Ha ön mégis az alapértelmezett sablonokat használja, akkor is fontolja meg ennek az opciónak a bekapcsolását, mivel előbb utóbb a legtöbb ember belenyúl a sablonokba, és apró változtatásokat végez, a kódokban.
A frissítések ezeket az egyéni változtatásokat felülírják.


Beállítások rész:
Erre a részre fontos egy kis figyelmet fordítani, mert itt kell megadni, felhasználónevünket és jelszavunkat, és weboldalunk nevét.

- Adminisztrátor név
Itt adhatjuk meg a WordPress adminisztrációs felületéhez tartozó adminisztrátor felhasználó nevet.
Igazából bármit írhat, de javasoljuk, hogy kerülje a legnépszerűbb: Admin felhasználónevet, ugyanis a jelszótörő alkalmazások 90% a ezzel a felhasználónévvel fog próbálkozni, és ha másik nevet választ, pl.: a saját becenevét, akkor máris 90% al kisebb az esélye arra, hogy brute force eljárással fel tudják törni a weboldalát. 

- Adminisztrátor jelszó
Remélem mindenkinek egyértelmű, hogy mire való a jelszó! Mivel ez a jelszó választja el az idegeneket a weboldalától, ne adjon meg könnyű jelszót!
Ne feledje azt, hogy a hackerek nem kézzel gépelik be a jelszavakat, hanem számítógépekkel próbálják visszafejteni azokat.
Sokan meglepődnének ha tudnák, hogy naponta mennyi jelszótörésre irányuló próbálkozást észlel és tilt ki rendszerünk. (óránként több ezer próbálkozás történik)
És míg egy embernek kézzel  az alma2019  jelszó visszafejtése, akár évekbe telne, addig egy számítógépnek ugyanez 10-30 perc esetleg pár óra lenne megfejteni.

- Adminisztrátor email
Az itt megadott email címre fognak a weboldallal kapcsolatos értesítések érkezni, vagyis ez lesz az oldal kontakt email címe.

- Weboldal címe:
  A böngésző fejlécében az itt beírt szöveg fog megjelenni.  

- Weboldal tagline:
A böngésző fejlécében az itt beírt szöveg fog megjelenni.

- Two-Factor Authentication:
Kéttényezős hitelesítés bekapcsolása, ebben az esetben a belépéshez szükség lesz még egy eszközre, általában okostelefon, és  egy alkalmazás által generált kódot kell megadni a bejelentkezéshez.
JetPack rendszere ingyenes leírást itt talál hozzá:  https://jetpack.com/tag/two-factor/ 
Ugyanakkor van más utólag telepíthető kéttényezős hitelesítési megoldás amit a Google fejlesztett. használata pofon egyszerű, és ezt az alkalmazást akár a webdigital.hu ügyfélkapujának és cPanel felületének a védelmére is tudja használni.
Így mi inkább javasoljuk, hogy ha   Kéttényezős hitelesítés-t szeretne használni használja ezt a megoldást. Erről bővebb infó itt.
 
- Korlátozza a belépési kísérletek számát?
Helytelen bejelentkezések számának korlátozása. Biztonsági okokból erősen javasolt bekapcsolni a funkciót.
 Amennyiben  Kéttényezős hitelesítés-t használ, akkor ez a beállítás akár ki is kapcsolható, ugyanis, csak akkor tudnak belépni a weboldalára ha mobiltelefonját is megszerzik.
 
- Engedélyezi a Multi-site funkciót?
A multi-site funkció, nem más mint egyetlen weboldalon belül több weboldalt lehet létrehozni, azokhoz külön domain neveket lehet beállítani.
Azaz egy adminisztrátori felületen keresztül tud több weboldalt is kezelni.
A legtöbb embernek nincs erre szüksége, de azt hogy erre önnek szüksége van e mi nem tudjuk eldönteni, ugyanakkor tapasztalatunk az, hogy az ilyen multi-site alkalmazások kezelése sok esetben problémásabb, mert bizonyos beállításokat csak egy helyen lehet megtenni, azaz, minden weboldalra érvényesek lesznek, de van hogy egyik másik weboldalon más beállításokat szeretnénk használni, ez pedig gondokat okozhat.
Persze bizonyos szempontból ezeknek is meg van az előnye.
Mielőtt bekapcsolná ezt a funkciót érdemes utánaolvasni.


- Fejlett beállítások:
Erre a részre az átlag felhasználóknak nincs szüksége, ezért erre lentebb fogunk kitérni.


A telepítés megkezdéséhez kattintsunk a Telepítés gombra.




A telepítés kb.: 30-50 másodpercig tart.


A telepítés végeztével az alábbi ablakot láthatjuk.


a domaineved.hu/wp-admin linkre kattintva jelentkezhet be az adminisztrációs felületre,
a nyilvános oldal (látogatóknak szánt rész)  pedig a domaineved.hu –ra kattintva érhető el.  
 


Kész!    :-) 




Mint fentebb ígértük a  Fejlett beállítások-részre még utólagosan kitérünk.
Úgy gondolom, hogy azok számára akik ezt a részt használják, nincs szükségük leírásra. De mivel a kezdőket is érdekelheti röviden leírjuk mi mire való.
 


- Adatbázis kezelés:
Automatikusan létrehoz egy új adatbázist a telepített alkalmazás.   Ez az alapbeállítás, ilyenkor a rendszer létrehoz egy új adatbázist, és mindent beállít saját magának.
Hadd válasszon egy meglévő adatbázist. Erre a beállításra akkor lehet szüksége, ha valami oknál fogva, mondjuk egy meglévő adatbázisba szeretne telepíteni egy vagy akár több wordpress oldalt.
Fontos, hogy ilyen esetben az előtagnak különböznie  kell a más meglévőtől.

- E-mail értesítések:
Alapesetben az Installatron alkalmazás minden a weboldalt érintő dologról email üzenetet küld önnek.  (elérhető frissítések, és hibákról is)
Mi javasoljuk, hogy minden legyen bepipálva, de ha úgy érzi, hogy valamiről nem szeretne értesítést kapni nyugodtan kapcsolja ki.


- Alapértelmezett mentési hely:
Alapértelmezésként a saját webtárhelye van megadva a biztonsági mentés helyeként.
Ennek az az egy hátránya, hogy a tárhely gyorsan megtelik.
Továbbá igazi biztonsági mentésnek sem lehet tekinteni ezeket, hiszen ha valaki fel tudja törni a weboldalunkat, akkor az hozzá tud férni a lementett biztonsági mentésekhez is.

Az igazi biztonsági mentésre talán a legköltséghatékonyabb megoldás, egy otthoni NAS szerver beszerzése, amit a mentéseken kívül, sok egyéb hasznos dologra is lehet használni.
Mi a profiknak akik tényleg weboldal készítéssel foglalkoznak, mindenféleképpen ajánljuk.  Ahogy a mondás tartja egy mentés nem mentés!
 
Sajnos néha egy weboldal feltörés sokáig rejtve tud maradni és csak 30 nap után, amikor a mi biztonsági mentéseinkben is csak a fertőzött fájlok annak meg, akkor derül ki.
ilyenkor pedig életmentő lehet, egy 30 napnál régebbi biztonsági mentés.

A NAS szerverek kezelése általában igencsak felhasználóbarát, a kezelésük nem igényel komoly tudást, aki elboldogul egy komolyabb mobiltelefonos aplikációval, annak ez sem fog nehézséget okozni.
gyakori kérdés, hogy FIX IP cím hiányában hogy lehet elérni a NAS szervert kívülről?  A NAS szerver gyártók többsége saját Dinamikus DNS szolgáltatást nyújt a vásárolóknak, aminek a lényege az hogy a szolgáltató biztosít az ügyfél részére egy webcímet Pl.:   valami3344.no-ip.com  A NAS szerver elküldi az IP címét a szolgáltatónak. A szolgáltató, pedig automatikusan beállítja, hogy a  valami3344.no-ip.com  mindig a mi IP címünkre mutasson.
Egy ilyen szerver mellé még 2db merevlemezt kell beszerezni, ez mérettől függően kb: 7000 Ft/db-tól lehet kapni.
Léteznek 1-2-több lemezes NAS szerverek.  
Az 1 lemezes szerverek olcsóbbak, de ha tönkremegy az 1db lemez, akkor minden adatunk elveszett. Ezért érdemes 2 lemezes egységet vásárolni, és a lemezeket tükrözni.
Igy ha az egyik merevlemez tönkremegy, egy másik lemezen még minden adatunk elérhető marad.
Ha családi fotóit és videóit is szeretne ezen tárolni, akkor minimum 2TB os lemezeket vegyen, ha filmeket is szeretne rajta tárolni PLEX szerverrel a filmjeit elérheti bárhonnan (okostévé, telefon, PC, stb..)
Akkor minimum 3-4 TB os lemezt vegyen.

- Az automatikus biztonsági mentés
Az alapértelmezett beállítás az, hogy ne készüljön külön biztonsági mentés a weboldalról.
Mint említettem ez nem keverendő össze a cégünk által a tárhelyről készült biztonsági mentéssel, arra ez nincs hatással.
Ami mentéseink 30 napig érhetőek el, és 30 nap után automatikusan felülíródnak. Azaz a legrégebbi mentés mindig csak 30 nappal korábbi tud lenni.
Ez a mentés egy azon felüli plusz.
 


Ha valamiért úgy gondolja, hogy ez a 30 napos mentés nem nyújt elég biztonságot az ön számára akkor tetszőlegesen beállíthat mentési időket.
Fontos, hogy ez a mentés mindaddig a tárhelyén marad amíg ön azt kézzel nem törli.
Ezt a funkciót érdemes akkor használni, ha rendelkezésére áll egy távoli menési lehetőség, pl: a már említett NAS szerver.
  • 1 A felhasználók hasznosnak találták ezt
Hasznosnak találta ezt a választ?

Kapcsolódó cikkek

Belépés cPanel adminisztrátori felületedre

Tárhelyedre többféleképpen tudsz bejelentkezni.1:  Amennyiben van már a tárhelyedhez hozzárendelt...

Hogy lehet hozzáférést adni, a weboldal fejlesztőnek?

Nagyon sokan kérdezik, hogy tudnak hozzáférést adni, a weboldal fejlesztőnek a cPanel...

Növelje fiókja, tárhelye, és weboldala biztonságát!

A mai naptól ügyfeleinknek lehetősége van Kéttényezős hitelesítés alkalmazására a webdigital.hu...

Fájlkezelő

FájlkezelőA cPanelben egy minden igényt kielégítő fájlkezelő programot találunk, ami feleslegessé...

Kiegészítő és Parkolt domain név felvétele

Mi a különbség a Kiegészítő domain név (Addon Domains) és a Parkolt domain név (Parked...