Webdesign trendek 2019-ben

A weboldal látogatók 75%-a a cég megbízhatóságát és hitelességét a design alapján ítéli meg. Ez azt jelenti, hogy az esztétikusabb weboldalak alapvetően nagyobb bizalmat kapnak a látogatók részéről, mint rondább, elavultabb társaik.

Korunk internetezői nagyon jól meg tudják különböztetni a jó minőségű webdesign-t a rosszabbtól és döntésük a teljes cég megítélésre hatással lesz. Éppen ezért az egyedi, határozott webes arculat kulcsfontosságú a cég sikere szempontjából.

Ebben a cikkben azokat a webdesign trendeket gyűjtöttem össze, amelyek alapvetően meghatározzák a 2019-es évet és nagy valószínűséggel még a következő években is népszerűek lesznek.

Felhasználói élmény alapú tervezés (UX design)

Manapság a weboldal látogatók sokkal érzékenyebbek arra, hogy az általuk meglátogatott weboldal mennyire informatív, mennyire könnyen kezelhető. Erre a trendre a mobil internet használat is rátett egy lapáttal, mivel mobilon még jobban kijön, ha egy weboldal nehezen kezelhető, nehezen tudja átadni az információkat.

A weboldal felhasználói élménye azon elemek összessége, amelyek a látogató benyomását meghatározzák az oldallal kapcsolatban.

Ha egy webshopban a kereső nem működik jól, a látogató nem találja meg a kívánt terméket, ha a termék képek aprók, rossz minőségűek, ha a megrendelés folyamata kusza, nehezen értelmezhető, ha az oldal lassan töltődik be, ha a szövegek nem informálisak, nehezen olvashatók, akkor ezek mind olyan apró bosszúságok, amelyekből ha sok van, akkor a látogató előbb-utóbb elhagyja az oldalt.

A felhasználói élmény alapú tervezés azt jelenti, hogy a weboldalt már az elejétől fogva úgy tervezzük meg, hogy maximális felhasználói élményt nyújtson a látogatónak. Tehát tulajdonképpen a design-t is ennek a célnak rendeljük alá.

White space használata

Régebben a weboldalak design trendje az volt, hogy megpróbáltunk minél több információt minél kisebb helyen megjeleníteni, hogy a látogató görgetés nélkül azonnal mindenhez hozzáférjen. Az analitikai eszközök elterjedésével vált nyilvánvalóvá, hogy ez a design elv nem működik, mert a látogató figyelme folyamatosan ugrál az egyes tartalmak között, semmit nem tud teljes egészében elolvasni, mert elkalandozik a figyelme. Ráadásul a látogató „irányítása” is nehézkessé válik az oldalon, nincs kontroll az információ átadásának sorrendjében. 

A megoldást azt biztosítja, hogy a nem összetartozó információkat minél jobban elkülönítjük egymástól és relatíve nagy üres helyet, angolul white space-t hagyunk közöttük, hogy egyértelműsítsük mi az ami összetartozik és a látómezőtől távolabb legyenek azok a dolgok, amelyekkel nem akarjuk az olvasó figyelmét megzavarni.

Egyedi grafikai elemek és illusztrációk használata

A website template-ek korában, amikor több száz, több ezer előre legyártott professzionális sablon közül választhatod ki weboldalad megjelenését, különösen fontos lett, hogy valami egyediséget tudj felmutatni a hasonló elrendezésre épülő weboldalak milliói között.

Ennek az egyediségnek, a többiektől való megkülönböztetésnek az egyik eszköze a saját illusztrációk használata. Kétségkívül nem olcsó mulatság weboldaladhoz több egyedi illusztrációt legyártatni, de ha a sablonos stock fotóidat lecseréled, a hatás nem fog elmaradni és a látogatók is nagyra fogják értékelni.

Weboldalad megtervezését tehát nyugodtan kezdheted egy professzionális sablon kiválasztásával, majd pedig keress egy profi grafikust, aki a template-ben szereplő stock fotók helyett egyedi, azonos forma és színvilágra épülő illusztrációkat rajzol neked. Sokszor már ennyi is elég ahhoz, hogy kitűnj a konkurensek tömegéből.

Reszponzív webdesign

A mobil eszközök fejlődése és a mobil internet sávszélességének bővülése nagy hatással volt internetezési szokásainkra. A korábban szinte kizárólag asztali internetezést szépen lassan pár év leforgása alatt felváltotta a mobilról történő netezés. Manapság már ott tartunk, hogy többen böngésznek mobilról, mint hagyományos asztali gépről.

Sajnos bár a webes techológiák készen álltak ennek a trendnek a kielégítésére, a cégek sokszor túl későn léptek és elmaradtak a látogatók elvárásaitól. Márpedig a mobilról böngésző látogatók elvárásai nagyok. Nagyon gyorsan betöltődő weboldalakat szeretnének, amelyek könnyen kezelhetők és minimális idő alatt megtalálják a számukra fontos információt. Ha nem így van, másodpercek alatt elkattintanak és keresnek egy másik weboldalt.

A reszponzív webdesign alkalmazása erre a problémára ad megoldást. A reszponzív weboldal rugalmasan idomul a látogató eszközének felbontásához és ezzel tökéletes felhasználói élményt nyújt. Annyira fontos lett a reszponzív technika használata, hogy 2018-tól a Google a weboldalakat már mobil változataik alapján indexeli, tehát a mobil tartalom és struktúra alapján térképezi fel őket. Persze csak akkor, ha van a weboldalnak mobil verziója. Ha nincs, akkor hátrébb fogja sorolni a konkurenseknél, mert tudja, hogy a látogatóknak nem nyújt megfelelő felhasználói élményt.

Weboldal sebesség

Az előző pontokban már céloztam arra, hogy mennyire fontos lett a betöltődés sebessége különösen mobilon. A statisztikák szerint 3 másodperc a kritikus határ, efölött akár már 1 másodperc várakozás is drasztikus oldal elhagyási arányt eredményez.

Ahhoz, hogy 3 másodperc alatt betöltődjön egy oldal komoly tervezést igényel, ami a design-ra is hatással van. Ugyanis ha a nyitólapon egy nagy méretű slider van 5 képpel, képenként 250 kbyte-os mérettel vagy egy nagy felbontású videó, akkor ezek az elemek önmagukban meggátolhatják a három másodperces érték elérését.

Tehát már a weboldal grafikai tervezés során ügyelni kell arra, hogy olyan elemek legyenek az oldalba tervezve, amelyek optimalizálás után méretüknél fogva ne gátolják a gyors beltöltődést.

Videó hátterek

Az előző pontban írtam a videók használatának negatív hatásáról a betöltődés sebességére, itt pedig éppen az kezdem fejtegetni, hogy a videós tartalmak bizony egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Sajnos ilyen a webdesign, a trend sokszor ellentmondanak annak, mint ami a felhasználók részéről igényként megfogalmazódik.

A videó elterjedésének mozgatórugója nem csak a Youtube és az influencerek és a vblogok népszerűsége, de az is, hogy a weboldal látogatók rájöttek, az olvasás helyett mennyivel kényelmesebb ugyanazt az információt egy videó formájában befogadni.

A videók használatának egy másik oldala, ha a statikus, animációk nélküli oldalunkba valami mozgást szeretnénk belevinni. Erre kiváló és látványos megoldás lehet a videó hátterek alkalmazása. Megfelelő effektusok és tömörítés segítségével a fájlméret viszonylag alacsonyan tartható vagy megoldható az is, hogy a videó csak asztali gépen töltődjön be, mobilon ne. Ezzel a megoldással bár csak a desktop gépet használók fogják látni a videót, de a mobilisoknál nem fogja lassítani a betöltődés sebességét.

Összefogalás

A webdesign trendek figyelemmel követése hasznos lehet azok számára, akik folyamatosan az élvonalban szeretnének maradni vállalkozásuk weboldalával. Emellett a trendek rávilágítanak pár olyan technológiai újításra is, amely a felhasználói élményre pozitív hatással lehetnek és ez végső soron szintén a vállalkozás eredményességét javítja.

Sajnos azt látom, hogy a hazai piacon a vállalkozások még mindig a legvégsőkig húzzák, halasztják weboldaluk megújítását, pedig pont az előbb felsorolt technológiai, eszköz használati változások miatt lenne szükséges minden cég weboldalának megújítására legalább 3-5 évente. Egy komolyabb változás esetén, mint amilyen a mobil használat és a reszponzív technológia megjelenése a váltást még hamarabb, maximum 1-2 éven belül meg kell lépni.

/Tusnádi István/

  • 2 A felhasználók hasznosnak találták ezt
Hasznosnak találta ezt a választ?

Kapcsolódó cikkek

A legDRÁGÁBB hibák amit az ügyfelek elkövetnek.

Ezt a cikket úgy gondolom mindenkinek érdemes elolvasnia figyelmesen, mivel sok esetben, apró...

Profi webáruház ingyen.

FIGYELEM! Cégünk nem készít weboldalakat és webáruházakat, az itt található leírás, csak...

Sikeres weboldal alapja a profi tárhely

Sikeres weboldal alapja a profi tárhely  Ma már minden cégnek szüksége van egy biztonságosan és...

Már az első Doom méretével vetekszenek a weblapok

A lassan betöltődő és megjelenő weblapok teljesen hétköznapi nyűgnek számítanak, az okukat többek...

Miért jó ha van weboldala?

A mai időkben, egy vállalkozásnak az interneten jelen lenni szinte már kötelező. Kereskedelmi és...